IKKE FOR STOR PRISDIFFERANSE: -Det er ikke sånn at vi er så mye dyrere enn XXL. Vi er nødt til å ha konkurransedyktige priser, selv om våre kunder primært kommer hit for vår kompetanse og service. Men prisdifferansen til XXL og de andre må ikke være for stor, sier daglig leder for Oslo Sportslager, Anders Baardseth. Her i samtale med en kunde.

IKKE FOR STOR PRISDIFFERANSE: -Det er ikke sånn at vi er så mye dyrere enn XXL. Vi er nødt til å ha konkurransedyktige priser, selv om våre kunder primært kommer hit for vår kompetanse og service. Men prisdifferansen til XXL og de andre må ikke være for stor, sier daglig leder for Oslo Sportslager, Anders Baardseth. Her i samtale med en kunde.

Frittstående – og leverer gode resultater

Oslo Sportslager har fortsatt en god standing i bransjen og blant kundene. Dette til tross for at butikken fremdeles er frittstående og kanskje har bransjens mest umoderne og kronglete lokaler.

Daglig leder Anders Baardseth møter SPORT den dagen de setter i gang skisesongen – med salg på fjorårets modeller på nordiske ski og tilbehør. Det er kø utenfor butikken når den åpner klokka 7 om morgenen, og det er hektisk aktivitet inne i butikken.

 

Inne i sitt 84. år

- Vi har mer vintervarer på lager nå enn vi hadde i fjor. Det skyldes den dårlige vinteren her i Oslo-området sist vinter, sier daglig leder i Oslo Sportslager, Anders Baardseth. Han opplyser at butikken har midler til å la skiene og skiutstyret ligge over sommeren og ha salg på høsten i stedet for om våren, slik som ellers er normalt.

I 84 år har Oslo Sportslager vært en frittstående butikk – også de siste 20 årene da kjedeetableringen for alvor ble en realitet i bransjen. Baardseth sier at han ikke lenger får like mange henvendelser fra kjeder om de ønsker å bli med i en eller annen kjede, slik tilfellet var tidligere.

- Svaret har vært nei. Vi har ingen umiddelbare planer om å gå med i en kjede, selv om jeg aldri skal si aldri. Tidene kan endre seg i framtiden. Vi trives med å være frittstående og gjør det rimelig godt, sier den daglige lederen videre.

 

Økte omsetningen i fjor

Oslo Sportslager omsatte i 2013 for 181 millioner kroner – en liten økning fra året før. Driftsresultatet ble på 11 millioner kroner. Toppåret for den tradisjonsrike butikken var mer enn 200 millioner i 2010, et beløp som sank til 188 millioner året etter.

- Vi er fornøyd med at vi klarte å øke omsetningen i fjor – de to siste månedene som er viktige for oss, var ikke særlig gode. Vi er også rimelig godt fornøyd med driftsresultatet, som har ligget rundt 10 millioner de senere årene, sier Baardseth.

 

Les mer i nyeste utgaaven av SPORT - nr 7 - som ligger på våre web-sider nå.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy