XXL-sjefen forlater toppjobben

Publisert: 24.10.2018 Forfatter: Birgitte Skjerven
XXL-sjefen forlater toppjobben
XXL-sjef Fredrik Steenbuch sier han har vært umotivert lenge, 1. desember avløser Ulf Bjerknes. Foto: Birgitte Skjeven.

I mer enn 11 år har Fredrik Steenbuch ledet XXL. Nå er det slutt. Ulf Bjerknes overtar ledertrøya etter drøye 8 måneder som driftsdirektør i selskapet.

Nyheten om toppsjefbyttet ble sluppet under resultatpresentasjonen for XXL på Alnabru onsdag morgen.
-Det føles ikke godt å forlate selskapets ledelse med dagens børskurs, sier Steenbuch.
Toppsjefbytte i XXL kom etter en periode med svake resultater, men dette var ingen hastebeslutning for Steenbuch.
-Jeg har bygget butikk-kjede i 25 år, vært CEO i XXL i 11 år, det er nok. Jeg har ikke lenger motivasjon, sier Steenbuch.
XXL-gründer og styreformann Øivind Tidemandsen var tilstede under presentasjonen, og bekrefter at det ikke ligger noen dramatikk i lederskiftet.
-Dette er et planlagt skifte. Da Ulf Bjerknes kom inn som operativ leder, hadde Fredrik Steenbuch denne løsningen i tankene, forteller han til Dagens Næringsliv.
Ulf Bjerknes er lederen som skal føre selskapet videre inn i fremtiden. Bjerknes har lang erfaring fra produsentsiden av bransjen, som blant annet adm. dir. i Rottefella og Swix Sport. Siden 1. februar har han sittet i ledergruppen i XXL som driftsdirektør.

Les også: Ulf Bjerknes til XXL

Ikke plass til alle


Det er flere som har forlatt ledergruppen i løpet av det siste året. Men Steenbuch forteller at ingen er bedt om å gå. Selv vil han fortsette i XXL, men med forretningsutvikling på siden av ledergruppen.
-for 10 år siden var det hovedsakelig butikker som konkurrerte med butikker. Nå er det nye online-butikker som konkurrerer om de samme kundene, i tillegg til butikkenes egne online kanaler. Markedet er stort sett det samme, det er ikke plass til alle lenger, spår han.

– XXL er ingen racerbil lenger


Steenbuch har vært med på en reise i XXL fra det var seks butikker i Norge. Nå er selskapet børsnotert og etablert i alle kanaler og med varehus i Sverige, Finland, Danmark, Østerrike og Norge.
Selskapet fortsetter å vokse og har store ambisjoner for de neste 5 årene, og forventningene er store til vekst på nett. Dette kan bety at de må stenge fysiske butikker i årene som kommer.
– XXL er ingen racerbil lenger, derfor trenger vi ikke like mange racerbilfører, men vi trenger astronauter.
Steenbuch har vært med lenge nok til ikke å bli bekymret over de dramatiske endringene i bransjen.
– Alt som går opp, må også komme ned og motsatt. Vi vil klare oss gjennom denne retail-orkanen som «The last man standing».

Fallende resultat


Resultatene for XXL var på nivå med forventningene til analytikerne.
Konsernet fikk et svakere resultat med et fall fra 252 til 190 millioner som følge av lavere leverandørbonuser og en svak sommer.
Veksten var totalt på fire prosent, men XXL fikk en negativ sammenlignbar vekst på seks prosent.
– Den sammenlignbare veksten er ikke tilfredsstillende. Nedgangen er drevet av markedet og en svak sommer, ikke av våre operasjonelle prestasjoner, sa Steenbuch.
Han trøster seg med at marginen fra hurtigvoksende e-handel er bedre enn de andre markedene. Han viser også at kostnadsgrep har gitt effekt selv om det påvirket topplinjen på kort sikt.