TAR MARKEDSANDELER: Intersport tar ifølge dem selv, markedsandeler fra Decathlon, som fortsatt er desidert størst i landet.

TAR MARKEDSANDELER: Intersport tar ifølge dem selv, markedsandeler fra Decathlon, som fortsatt er desidert størst i landet.

Fransk sportsbransje hardner til

Intersport i Frankrike tar markedsandeler – fra Decathlon – skal vi tro Intersport selv.

Det er Sporting Goods Intelligence (SGI) som skriver dette. Decathlon og Intersport er de to største aktørene i sportsbransjen i landet, og gapet mellom de to blir stadig mindre. Ifølge Intersport i landet, tar kjeden markedsandeler fra Decathlon. Intersport Frankrike økte sitt salg i 2016 med 6,9 prosent, og fikk en omsetning på 1,8 milliarder Euro inklusiv skatter og avgifter.

31 mot 19  % markedsandel
På sammenliknbart butikkgrunnlag ble økningen på 3,3 prosent. Decathlon så sitt salg øke på sammenliknbart butikkgrunnlag med 2,2 prosent til 3,3 milliarder Euro i Frankrike i fjor. Intersport antar dermed at Decathlon har 31 prosent markedsandel i landet, mens Intersport selv inntar andreplassen med 19 prosent, som er 1 prosentpoeng mer enn året før. I 2000 var Intersports markedsandel på bare 8 prosent.
Som følge av de gode tidene i Frankrike for Intersport har man oppgradert målet om å nå en omsetning på 2,2 milliarder Euro i 2020. Det nye er nå at man har et godt håp om å nå en omsetning på 2,5 milliarder Euro i 2020.
Fjorårets gode tall skyldes i all hovedsak økningen i fotball-segmentet, som fulgte med EM i fotball på hjemmebane. Økningen innen dette segmentet var på hele 27 prosent, mens den tilsvarende økningen for fitness og løp var på 11 prosent.

629 butikker
Intersport har nå 629 utsalg over hele Frankrike, hvorav 227 er såkalt fjelldestinasjonsbutikker. Man har også åpnet fire The Athlete’s Foot-butikker på franchise-basis i landet. Kjeden har vært fraværende i Frankrike i mange år. Ytterlige 13 nye Intersport-butikker er planlagt å åpne inneværende år.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy