SATSER NYTT: Rottefella er noe mer enn bare skibindinger. Nå lanserer den norske bedriften egen kleskolleksjon med høyfunksjonalitet og innovasjon. FOTO: ROTTEFELLA

SATSER NYTT: Rottefella er noe mer enn bare skibindinger. Nå lanserer den norske bedriften egen kleskolleksjon med høyfunksjonalitet og innovasjon. FOTO: ROTTEFELLA

Fra bindinger til klær

Når Rottefella nå lanserer sin første kleskolleksjon går de høyt ut med Polartec og Schöller som stoff-leverandører. Vi snakker high-end når bindingsprodusenten på Hurum prøver seg på noe helt annet.

- Det har gått relativt raskt. Vi startet for alvor med ideen om å lansere en kleskolleksjone i 2015, og så møtte vi Polartec på Ispo i 2016. Og nå lanserer vi altså vår første kleskolleksjon, sier adm. dir. Torstein Myklebostad. Vi møter han og salgs- og utviklingssjef Espen Berglund i Mint Designs lokaler midt i Oslo sentrum. Det er ikke tilfeldig. Det er Mint Design som har stått for designet bak Rottefellas kleskolleksjon. Rottefella kommer også til å ha et showrom i disse lokalene.

Ikke ski-, men treningsklær

- Vi har spurt både butikker og forbrukere hva de tenker om Rottefella, og merkevaren har en god standing i Norge. Og selv om klær er en stor kategori i sportsbransjen, så er det også her muligheten for å gjøre noe nytt og annerledes er størst. Derfor går vi inn i dette segmentet, sier Myklebostad videre. Han sier at kolleksjonen vil være med på å bygge merkevaren Rottefella. Kleskolleksjonen er ikke en ren langrennskolleksjon, men plaggene er beregnet for trening og utendørsaktiviteter, og gjerne knyttet opp mot de aktivitetene som Rottefellas kjernegruppe på bindingssiden har vært opptatt av. For ved siden av å gå på langrenn, driver de også med andre aktiviteter som terrengløp, stisykling, kajakkpadlin og, fjellturer osv.
- Rottefellas kleskolleksjon er av høy kvalitet med stoffer fra noen av verdens ledende stoffleverandører som Polartec og Schöller. Førstnevnte fant det særdeles spennende at vi ville gjøre en slik satsing og de ble med. Vi er de første i Norge som har deres Powerwool-stoff i våre produkter, sier Espen Berglund, som sier at mottakelsen hos de som har prøvd produktene har vært svært gode.

Berglund understreker at Rottefella har tatt kroppen på alvor med vår egen Thermal Body Mapping-  teknologi , der man har analysert hvordan kroppen virkelig fungerer under trening , og ut i fra dette har skapt det han mener er optimale og kompromissløse plagg for å holde komforten under aktivitet. 
-Vi har hatt fokus på riktige stoffer og materiale på de riktige stedene. Innovasjon er et nøkkelord, og kroppen som den fungerer er utgangspunktet, sier han. 

Innovasjon

- Som en anerkjent bindingsleverandør kan vi ikke feile på komfort og teknologi. Vi, som har vært en nisjeleverandør, er helt avhengig av kvalitet og innovasjon. Og det vi nå presenterer mener jeg er innovativt, selv om vi selvsagt er klar over at vi beveger oss i en kategori hvor det er mange om beinet, fortsetter Myklebostad, og legger til at Rottefellas kleskolleksjon ikke skal være noe nytt Swix, Dæhlie eller Craft.
- Disse har vi stor respekt for, så vi må gjøre dette på vår måte, og det er også derfor vi ikke lager en ren langrennskolleksjon, men en treningskolleksjon, legger han til. Når det er sagt, så kan selvsagt mange av produktene i den nye kolleksjonen også brukes til langrenn.
INNOVASJON: - Vi har hatt fokus på riktige stoffer og materiale på de riktige stedene. Innovasjon er et nøkkelord, og kroppen som den fungerer er utgangspunktet, sier salgs- og utviklingssjef Espen Berglund i Rottefella om den nye kleskolleksjonen. FOTO: MORTEN DAHL

Produseres i Latvia
Tekstilene produseres i Latvia, noe som gjør at kvaliteten sikres, at produktene er kortreiste og at Rottefella har god kontroll på verdikjeden. Berglund understreker at Rottefella har fokus på å sørge for at levering og supplering foregår på en måte som gjør at butikkene ikke blir sittende med lagre av Rottefella-klær, som de ikke får solgt.
- Med nærheten til fabrikken og kontroll på verdikjeden, kan vi lett snu oss rundt i forhold til hva butikkene etterspør, sier han. Berglund trekker spesielt fram den raske tørkeeffekten i plaggene, antisvettesystemet, og de ulike delene på plaggene som sørger for at de ventilerer der det trengs, og at varmen holdes mot kroppen der dette er viktig ved aktivitet.
Myklebostad sier at kleskolleksjonen, som blir presentert ordentlig på Norspomessen i januar, også er med på å gi Rottefella flere bein å stå på, særlig i sommerhalvåret.

Helårsbedrift
- Vi må også være en sommerbedrift. Våre eiere står 100 prosent bak denne satsingen, fordi de ser at dette er med på å fremme Rottefella som et innovativt merke og bedrift. Innovasjon er helt avgjørende for et selskap som oss, sier Myklebostad. Han sier at sommerkolleksjonen er bredere enn vinterkolleksjonen, særlig mot kvinner. Han legger til at folk som har sett produktene sier at de ser at plaggene har Rottefella-design og -farger.
Myklebostad legger ikke skjul på at de har planer for eksport etter hvert, og at de har hatt og har et tett samarbeid med Amazon, som kan gi dem mye statistikk om ulike markeder.
- Ut fra dette vil vi velge en forhandlerstrategi internasjonalt, og denne vil vi legge neste år. Men på eksportbiten må vi tenke nytt, da vi internasjonalt så langt har jobbet svært tett med skileverandørene på bindingssiden. Vårt mål er å bli ikonisk i internasjonal sportsbransje, sier han.

Tilbake
 

Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy

 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer
 
Silje Garberg Ree blir ny leder av Bergans
 
VAUDE introduserer Aqua Back Recycle: Miljøvennlige vanntette sykkelvesker for eventyrere
 
Sykkelmekanikerutdanning fra
høsten 2024