SMILE FORNØYD: XXLs konsernsjef Fredrik Steenbuch kan smile fornøyd etter å ha lagt fram gode tall for andre kvartal i år. FOTO: MORTEN DAHL

SMILE FORNØYD: XXLs konsernsjef Fredrik Steenbuch kan smile fornøyd etter å ha lagt fram gode tall for andre kvartal i år. FOTO: MORTEN DAHL

Fortsatt gode XXL-tall

XXL fortsetter å levere gode tall, og i Norge ble omsetningsveksten på 14 prosent i andre kvartal, mens den organiske veksten ble på 6,8 prosent.

Totalt økte XXL sin omsetning med 24 prosent, og omsetningen endte totalt på 1,898 millioner kroner. Like-for-like-økning for gruppen ble på 10,6 prosent, mens tilsvarende vekst i Norge ble på 6,8 prosent. Driftsresultatet i Norge var ikke like imponerende, men det skyldes at det er blitt åpnet tre nye butikker her i landet den siste tiden – i tillegg til en i Sverige og en i Finland. Sverige står nå for 34 prosent av XXLs totale omsetning, mens Norge utgjør 51 prosent. Finlands omsetningsandel er på 15 prosent, og det meste av omsetningen i Finland er på e-handel. Dette kom fram da XXL fredag 22. juli la fram sine tall for andre kvartal i år.

 

Fornøyd med Norge-veksten

- Jeg er fornøyd med veksten i Norge. Jeg er imponert over hvordan det norske teamet har klart å styre unna valutauroen som har rammet sportsbransjen generelt, sier konsernsjef Fredrik Steenbuch i en kommentar til SPORT. Mye av den organiske veksten i Norge på 6,8 prosent forrige kvartal skyldes internett, men Steenbuch understreker at fysiske butikkene her i landet også øker . Bruttofortjenesten i Norge gikk noe ned sist kvartal – primært på grunn av åpninger av tre nye varehus – på Sotra, i Harstad og i Sandefjord.

Med en omsetningsvekst i Norge på 14 prosent, endte den totale omsetningen for XXL her i landet på 962 millioner kroner.

Driftsresultatet for XXL-gruppen ble på 222 millioner kroner med en margin på 11,7 prosentpoeng, der svenskene leverte den sterkeste forbedringen sammenliknet med samme kvartal 2015.

 

Østerrike

Mye av XXLs fokus er nå rettet mot Østerrike, der målet er å etablere seg sent i 2017/tidlig 2018.

- Det vil være smart å åpne først i Wien, og så får vi ta de andre østerrikske byene deretter. Vi er nå i forhandlinger om å skrive kontrakter, uten at jeg kan si noe mer på nåværende tidspunkt, sier Steenbuch videre. Men han understreker at åpning av butikk(er) i Alpelandet er viktigere enn å vurdere åpninger av butikker i Danmark, der kjeden nå vurderer å åpne for fysiske butikker. XXL lanserte 27. mai i år en web-løsning hos våre naboer i sør, og ifølge Steenbuch går den etter planen. Web-handelen i Danmark er forventet å bli som et XXL-varehus i Sverige i omsetning.

E-handel økte med 66 %
XXLs e-handel fortsetter å vokse til dels kraftig, og utgjør nå 10,6 prosent av gruppens totale omsetning – mot 7,9 prosent samme kvartal i fjor. Totalt økte e-handelen med 66 prosent i andre kvartal.

 

 

Tilbake
 

Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy

 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer
 
Silje Garberg Ree blir ny leder av Bergans
 
VAUDE introduserer Aqua Back Recycle: Miljøvennlige vanntette sykkelvesker for eventyrere
 
Sykkelmekanikerutdanning fra
høsten 2024