ØKER FORTSATT: Heiskortomsetningen fram til februar i år økte med 6 prosent sammenliknet med samme periode i fjor, viser tall fra Alpinanleggenes Landsforening (ALF). ILLUSTRASJONSFOTO

ØKER FORTSATT: Heiskortomsetningen fram til februar i år økte med 6 prosent sammenliknet med samme periode i fjor, viser tall fra Alpinanleggenes Landsforening (ALF). ILLUSTRASJONSFOTO

Fortsatt god heiskortomsetning i norske alpinanlegg

Totalt ligger en samlet norsk alpinbransje nå 6 prosent over fjorårets heiskortomsetning når Alpinanleggenes Landsforening kommer med omsetningstall. Dette er meget gode tall. Men man er spent på en sen påske.

Økningen, som gjelder pr februar 2017 mot februar 2016, viser at til tross for den mye omtalte snøfattige vinteren, ønsker folk å kjøre på ski.

- Bransjen har gjort nødvendige og riktige investeringer gjennom mange år og dette gir resultater. Etter fjorårets rekordsesong som endte på nesten 1,1 milliarder kroner, blir det fremdeles spennende å se om vi når helt dit i år. Påsken i år ligger sent i sesongen så vi håper snøen holder seg, sier en moderat optimistisk generalsekretær i ALF, Camilla Sylling Clausen.


Store regionale forskjeller
Det er store regionale forskjeller og økningen gjelder ikke jevnt over for alle regioner. Flere av anleggene i sørvest/vest/nordvest og Telemark har i større grad merket effektene av til tider ugunstige vær- og vindforhold. Disse regionene ligger under omsetningsmessig både i februar og totalt så langt i sesongen.

GOD SESONG: Generalsekretær i Alpinanleggenes Landsforening (ALF), Camilla Sylling Clausen. FOTO: ALF
Oppland/Hedmark og Buskerud har økning både i februar og totalt hittil i sesongen 2016/17. Det har her vært betydelig mindre natursnø enn i fjor, og man har i større grad vært avhengig av egenprodusert snø. Tidlig kuldeperiode og sesongstart i november, samt godt utbygget moderne snøproduksjonsutstyr gjør at anleggene allikevel har kunnet invitere til gode forhold i stor utstrekning.

 

Flere fra utlandet
- Med snøfattige år klarer også bransjen å levere et godt alpintilbud. Norske alpinanlegg som ligger relativt sett langt nord har geografisk et konkurransefortrinn sammenlignet med alpelandene. Vi ser en stadig økning av gjester fra utlandet, og særlig fra UK og Tyskland. Det gleder oss naturligvis å se at markedsarbeidet gir resultater, sier generalsekretæren i ALF videre.

Hvorvidt alpinanleggene klarer å beholde omsetningsøkningen ut sesongen, avhenger som vanlig av mange faktorer, ikke minst kalendereffekten. Påsken faller i år noen uker senere enn i fjor og ligger sent. Alpin skikjøring konkurrerer da med mange andre vårlige aktiviteter, og med varmere vær er det slik at det nok ikke er alle anlegg klarer å holde åpent ut påske.

- Men vi vet samtidig at fjellpåsken har en sterk posisjon, og det er jo gjerne sent på våren vi har noen av årets fineste skidager, sier Sylling Clausen.

 

Fnugg
Gjennom alpinbransjens egen vær- og føremeldingstjeneste fnugg.no som ble lansert for ett og et halvt år siden (også som app i Google Play og App Store) har norske alpinanlegg nå en samlet tjeneste hvor inspirasjon og annen nyttig informasjon om vær og forhold på en enkel måte kan formidles til publikum. Alpinbransjen har i år også knyttet til seg noen så kalte fnugg-ambassadører – profesjonelle ski- og brettkjørere, som gjennom tilstedeværelse i sosiale medier er med på å inspirere folk til å komme seg ut i norske alpinanlegg.

- Vi har gjort disse grepene for å nå bredere ut og for å være synlige for våre gjester. Derfor håper vi naturligvis også at dette er med på å bidra til positiv omtale, økt omsetning, og til å gi resultater av investeringen bransjen ar gjort. Tar man nå en titt innom fnugg.no finner man hele 130 små og store alpinanlegg over hele landet, og mange har et svært godt tilbud til våre gjester til over påske. Denne uken har flere fått påfyll av natursnø og inviterer til meget gode forhold. Vi ønsker gjerne velkommen ut til gode opplevelser i enda noen uker til, avslutter Sylling Clausen.

 

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy