Fjällräven og Acne Studio sammen om en ny kolleksjon

Publisert: 06.09.2018 Forfatter: Birgitte Skjerven
Fjällräven og Acne Studio sammen om en ny kolleksjon
Kolleksjonen som ble sluppet 6. september er en hyllest fra en svensk merkevare til en annen. Fjällrävens Kånken er en av produktene som er tolket på nytt. Foto: Acne Studios.

6. september lanserte de to kjente svenske merkevarene Fjällräven og Acne Studios en felles kolleksjon. Kolleksjonen består av 12 ulike produkter der Fjällrävens ikoniske design har fått Acne Studios kunstneriske touch.

Henrik Andersson, leder av innovasjon og design i Fjällräven, forteller at selskapet alltid takker nei til samarbeidsforespørsler, men at det dukket opp helt nye muligheter i kombinasjon med Acne Studios kunstneriske profil og de sammenfallende interessene.
«Vi er begge globale merkevarer med en sterk svensk historie. Vi er begge ganske egenrådige, og med et ufravikelig fokus på detaljer.», forteller Andersson.

Ut på tur


Målet er naturligvis å nå nye kundegrupper og inspirere flere til å komme seg ut i naturen.
Samarbeidsprosjektet fikk stor oppmerksomhet på den internasjonale motearenaen da nyheten ble sluppet for en uke siden. Og magasiner som Vogue og Esquire oppfordret sitt moteinteresserte publikum til å være klare 6. september, for salgsstart i nettbutikkene.
Dette samarbeidet og de nye produktene har vært en godt bevart hemmelighet for alle inntil nylig, men Jon Arne Schjetne, Daglig leder i Fenix Outdoor Norge as, har tro på at prosjektet vil inspirere flere til å bli nysgjerrige på friluftslivet.
Annika Malmer Visual merchandiser hos Fjällräven forteller om stor interesse både før og etter lanseringen. Foto: Birgitte Skjerven

Mote i marka


Fjällrävens brandstore på Karl Johan er en av fire Fjällrävenbutikker i verden som får ha hele kolleksjonen utstilt. Og det var en stolt og glad gjeng vi møtte like etter åpningen.
-Dette er skikkelig moro, forteller Annika Malmer Visual merchandiser hos Fjällräven, som er lettet og glad over den positive tilbakemeldingen fra kundene.
-Kolleksjonen er perfekt for moteinteresserte fjellfolk, produktene passer jo like godt til en tur på Karl Johan som i marka, forteller hun.

Selv om utsalgsstedene er få, så skal alt være lett tilgjengelig på nettet.