Fikk oppdatering fra Forbrukerombudet

Markedsføringsloven sto sentralt da styret i Norsk Sportsbransjeforening (NSBF) var samlet til møte onsdag. Fagdirektør Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet holdt foredrag om bransjens forhold til denne loven.

Det var det andre styremøtet i Norsk Sportsbransjeforening som ble avholdt i Holmenkollen onsdag. Flere temaer var som vanlig oppe til diskusjon, og ett av dem var bransjens forhold til markedsføringsloven og kompleksiteten i dette. Adm. dir. i bransjeforeningen, Trond Evald Hansen, var initiativtaker til nettopp å ha fokus på dette på møtet.

- Ikke bra for bransjen
- Dessverre er flere aktører i norsk sportsbransje litt for ofte under lupen til Forbrukerombudet. Villedende markedsføring overfor forbrukeren er uheldig. Det gir et dårlig inntrykk av norsk sportsfaghandel. Bransjen samlet er ikke tjent med det, sier Hansen. Han sier det er en kjensgjerning at bransjens aktører er veldig opptatt av å følge med på hverandre, om hva den ene eller andre gjør av markedstiltak overfor forbrukeren. Hansen mener at det ikke har verdiskapende effekter for bransjens aktører verken å være i strid med hverandre eller med Forbrukerombudet.

- Ren skjær og ærlig konkurranse er et mantra i sport og idrett der det skal konkurreres på ærlige og redelige vilkår. Sånn synes jeg sportsbransjens aktører også skal konkurrere. I alle mine dialoger med bransjen, opplever jeg at det også er det som er intensjonen, men lovverket kan tolkes og noen ganger er det komplisert og forstå. Og det kan lett tråkkes over grenser som ligger i gråsonen. Komplekse regler og en verden i stor forandring, gir åpenbare utfordringer for en bransje som er i voldsom konkurranse, sier Hansen.

Ønsker å hjelpe
Under gårsdagens styremøte fikk styret oppklart flere uklarheter som forhåpentligvis skal hjelpe bransjen til å bli bedre også på dette feltet. Forbrukerombudet ønsker å hjelpe sportsbransjens aktører, og ber de kontakte Forbrukerombudet om de skulle være i tvil på noen kampanjer.

Tilbake
 

Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp

 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer
 
Silje Garberg Ree blir ny leder av Bergans