I realiteten betyr etableringen av det nye morselskapet at Fenix Outdoor AG tar et ytterligere grep om forhandlersiden i europeisk sportsbransje. Selskapet eier allerede 20 prosent av den tyske outdoorkjeden Globetrotter, og etter den nye sammenslåingen vil Fenix eie hele 60 prosent i Frilufts AB. Øvrige aksjeeiere i selskapet, blir den nåværende tyske eieren Globetrotter.
Fenix skyter inn sju millioner Euro (57 millioner norske kroner) i ny kapital til Globetrotter, mens Frilufts AB eier etter sammenslåingen samtlige aksjer i Globetrotter, Naturkompaniet og Partioiaitta. Sistnevnte er en finsk outdoorkjede.
Den nye administrerende direktøren i Friluftsgruppen vil bli Ulf Gustavsson, som har lang erfaring fra outdoor-industrien, blant annet gjennom å være styremedlem i Fenix Outdoor AG.
Den årlige omsetningen for de tre kjedene vil bli på svimlende 260 millioner Euro – eller 2,1 milliarder norske kroner. Dette vil føre til at Frilufts AB vil bli en av de største outdoor-aktørene innen detalj i Europa.
Daglig leder i Fenix Outdoor Group i Norge, Jon Are Lindstad, sier at endringene ikke får noen betydning for Norge på kort sikt, men hva det vil innebære på litt lenger sikt vet han ikke ennå. Etter det SPORT kjenner betyr sammenslåingen i Europa at Fenix Outdoor AG ønsker å ta en ledende posisjon i hvordan det internasjonale sportsmarekdet endrer seg – ikke minst på detaljsiden. Sammenslåingen er en viktig posisjonering for framtiden.
Finske Partioaitta har 13 butikker, Naturkompaniet har 31 utsalgssteder mens den tyske kjeden Globetrotter har ni butikker i Tyskland. Disse regnes som noen av verdens beste outdoor-butikker. Globetrotter eier også 25 prosent i den sveitsiske outdoorkjeden Transa, som har åtte butikker i Sveits.