SLUTT: Så er det over for Alfas eventyrer, Andreas Orset. Her fra en av hans mange turer - denne gang på Andøya.

SLUTT: Så er det over for Alfas eventyrer, Andreas Orset. Her fra en av hans mange turer - denne gang på Andøya.

Eventyrlige resultater for Alfas langtur

Etter over ett år og omtrent 2300 kilometer, har Alfa Sko, Norsk Friluftsliv og Andreas Orsets tur kommet frem til snipp, snapp snute. Suksessprosjektet «Eventyreren» er ute.

Gjennom blogg, Facebook og Instagram har Eventyreren dokumentert sine vandringer på kryss og tvers gjennom Norge, og generert stor oppmerksomhet i både norske og internasjonale medier. Hele 205 redaksjonelle saker ble laget om Alfas Eventyrer, med en total rekkevidde på ca 12,7 millioner i tradisjonelle medier. Så lite som 3500 kroner ble brukt på sponsing av innlegg i sosiale medier.  
- Eventyreren har vært et fantastisk prosjekt. Det har virkelig truffet en nerve i friluftsbefolkningen og stimulert mange til å komme seg ut, og dele sine opplevelser. Historiene, bildene og videoene Andreas Orset har levert som Eventyrer jobber vi nå for å forvalte på en god måte. Sammen med andre tiltak, som designendring og markedsføring har Eventyreren ført til en skikkelig medvind for oss, sier Pål Olimb, administrerende direktør i Alfa Sko AS.

Voldsomt engasjement
Da stillingsannonsen for jobben som Eventyrer ble lagt ut på finn.no i slutten av 2015, lot ikke responsen vente på seg. Over 60.000 personer engasjerte seg i annonsen, og mer enn 1000 søkte på jobben, som kunne tilby åpent (kontor)landskap, firmatelt og stillingsbeskrivelsen: Gå.
Til slutt falt altså valget på Andreas Orset fra Ski, og resten er nå historie. Siden avmarsjen fra Eventyrbrua i Oslo sentrum, og frem til målgang på Vinjerock ved Eidsbugarden i sommer, har prosjektet gitt eventyrlige resultater for både turgleden og Alfa Sko.
Turene gjennom daler og over fjell har hele veien vært et tett samarbeid mellom Alfa Sko og PR-operatørene. Underveis skulle sosiale medier skape engasjementet, men prosjektgruppen var spesielt opptatt av at lokalmediene skulle engasjeres i områdene Eventyrer-Andreas beveget seg i.
-Lokalmedier blir ofte glemt i store prosjekter, men Eventyreren er et godt eksempel på kraften som ligger i disse. Alfa skal ha honnør for å satse på dette prosjektet, og vår tro på lokalmediene. De har tross alt lønnet en person for å gå på tur! Det har vært kjempegøy å jobbe med et så utradisjonelt prosjekt, og en så vågal og tøff, men liten aktør som Alfa Sko, sier partner og prosjektansvarlig i PR-operatørene, Stian Lyberg.

Alt har økt
I løpet av prosjektperioden har den totale mediedekningen for Alfa økt med hele 4972 prosent. Det første døgnet stillingsannonsen lå ute ble trafikken til Alfas nettside tidoblet, før den stabiliserte seg på en 100 prosent økning. Og ikke minst økte følgermassen i sosiale medier voldsomt. Sist, men ikke minst har konverteringsgraden på Alfas nettbutikk økt med hele 28 prosent.

EVENTYREREN: Andreas Orset ble Alfa Skos eventyrer som har fartet land og strand rundt for å teste skoprodusentens utstyr. FOTO: MORTEN DAHL

- Med Eventyreren har vi virkelig truffet vår kjernemålgruppe, og mobilisert og inspirert dem. Selvfølgelig skulle vi gjerne fått enda flere sofagriser ut i naturen. Prosjektet handlet jo i bunn og grunn om å bidra til å få flere nordmenn i aktivitet og oppdage turgleden så vi håper i det minste at vi har tent en liten gnist. Samtidig har Eventyreren blitt lagt merke til i bransjen. Det er mye positive tilbakemeldinger fra sportsbransjen og vi opplever at stadig flere ønsker å samarbeide med oss, sier Pål Olimb.
- For 2017 ligger Alfa an til å øke omsetningen til 90 millioner kroner, noe som bekrefter den stigende kurven for Hadelands-bedriften. Dette kan naturligvis ikke tilskrives Eventyreren alene, men prosjektet er det eneste Alfa har gjort av markedsføring de siste to årene, forklarer Olimb

Prisdryss
«Eventyreren» har utvilsomt vært et eventyr for Alfa Sko og PR-operatørene. I tillegg til stor oppmerksomhet i norske medier har også internasjonale giganter som National Geographic og Lonely Planet omtalt prosjektet flere ganger. Dette har også ført til at Eventyreren har blitt nominert, og vunnet en rekke PR og kommunikasjonspriser.
I år vant Eventyreren The Sabre Awards, i kategorien «Fashion and beauty», og fikk utmerkelsen «Certificate of Excellence» i kategorien «Social media collective». Prosjektet ble også nominert for beste «Online Storytelling» under årets Digital Communication Awards, som nylig ble avholdt i Berlin. I 2016 var prosjektet finalist i European Execellence Awards, i kategorien «Sport & Lifestyle», og finalist i kategorien «Sosiale medier» i Gullkorn.
-Det er ingen tvil om at vi er fornøyd med resultatene. Det har vært et fantastisk prosjekt og Eventyreren vi ansatte, Andreas Orset, leverte til de grader. Vi er også veldig fornøyd med å ha hatt med oss PR-operatørene på laget. De har bidratt til å skape et prosjekt med stor troverdighet og vi er godt fornøyd med samarbeidet, sier Pål Olimb.

Tilbake
 

Aclima kåret som beste merkevarebygger under Årets Industrikonferanse.

 
Alfa puster nytt liv i brukte sko
 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering