ØKER I EUROPA: Europeisk sportsbransje vokste med 5,4 prosent i fjor. Totalt er det en sportsomsetning på 740 milliarder kroner i verdensdelen. ILLUSTRASJONSFOTO

ØKER I EUROPA: Europeisk sportsbransje vokste med 5,4 prosent i fjor. Totalt er det en sportsomsetning på 740 milliarder kroner i verdensdelen. ILLUSTRASJONSFOTO

Europas sportsomsetning på 740 milliarder

Det blir anslått at det blir solgt sportsutstyr i Europa for 740 milliarder kroner. Det er Sporting Goods Intelligence (SG) som anslår dette.

SGI sitter på tall for 15 vest-europeiske land, og omsetningen av sportsutstyr fra butikker i disse landene utgjorde 547 milliarder kroner (50,9 milliarder Euro) i fjor. Da er skatter og avgifter medregnet. Økningen i Euro er på 5,4 prosent, mens økningen i konstant valuta er på 3,8 prosent. Det tilsier at økningen i fjor var på nivå med året før. Dette til tross for at det i 2014 verken var fotball-EM eller –VM eller OL.


740 milliarder inkl Russland

Legger man til de øvrige markedene i Europa, inklusiv det russiske, antas det at sportsutstyrssalget i verdensdelen endte på noe over 740 milliarder kroner (80 milliarder Euro).

Beregningene er gjort ut ifra en ganske bred definisjon av sportsutstyr – inkludert golf – men ikke sykkel, da dette i mange land blir regnet som et transportmiddel

Det var en økning mer enn snittet i følgende markeder, ifølge SGI: Norge, Frankrike, Italia, Sverige, Spania, Storbritannia og Irland, mens det var en nedgang i omsetningen i Belgia og Sveits. Østerrike, Danmark og Finland hadde alle en stabil omsetning i fjor, sammenliknet med året før.


XXL vokser fortsatt mest i Europa

Flere av de store kjedene tapte markedsandeler i fjor, og dette skyldes i all hovedsak dårlige værforhold, svakere økonomi i flere land og økende konkurranse fra internett-handel.

XXL er ifølge SGI også i fjor den kjeden som vokser mest i Europa, og da særlig i sitt nye marked Finland. Intersport International økte med 5,1 prosent, mens Sport 2000 hadde en vekst på 8 prosent. Decathlon, som også har mye av sin omsetning utenfor Europa, hadde en omsetningsvekst på 12 prosent i fjor, ifølge SGI.

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer