En bransje med oppdrift

Norspomessen vinteren 2020 er over, og norsk sportsbransje leverte nok en gang et imponerende utvalg fristende nyheter. Besøkstallet er omtrent på samme nivå som i fjor, men det viktigste er tross alt om de besøkende er bra for businessen.


Elefanten i rommet var bekymringen for hvordan kjedenes utfordringer vil påvirke leverandører og produsenters vilkår. Mange forventer en viss korreksjon i markedet, uten at noen vil stå frem å spå hvilken form den vil ta. Men stemningsrapporten etter to fulle messedager viser at uroen motiverer

til kamp og nytenkning i en bransje som er vant til hard konkurranse. 

PRESSEMØTE. Trond Evald Hansen daglig leder i Norspo as, møtte TV2 som først og fremst kom til Hellerudsletta for å få bekreftet sin sak om den grønne vinterens negative påvirkning på skisalget.

Gull i gode forberedelser

Mange av utstillerne stilte med nesten fulle avtalebøker, mens noen stilte med blanke ark. Derfor vil besøkstallene på standene variere, forventningene var jo også svært ulike. Men innkjøpere som tok veien til Hellerudsletta kunne som vanlig treffe de store driverne som blant andre Helly Hansen, Brav, Bergans og Active Brands, men også noen nye leverandører med spennende produkter av typen som kan skille butikkopplevelsen fra nettshopping. 

Her er et tilbakeblikk fra Norspomessen vinter 2020

AMBASSADØR. Petter Northug var på plass på standen til Brand Assist på mandagen for å vise frem den nye kleskolleksjonen Northug.

TURTIPS. Sjur Mørdre fra XC Sport demonstrer hvordan du kan feste skiene uten å ta av deg sekken, en nyhet fra produsenten Gregory.

KUNDEMØTE. Eilen Odland daglig leder for MX Sport Nærbø, var innom Bjørn Rune Hansen, daglig leder i Didriksons Norge as, for å få på plass utvalget til neste vinter.

FORNØYD. Bjørn Paulsen viser frem Nordicas nye HF på Ramos stand.

NYTT OG KLASSISK. Fenix Outdoor stilte blant annet opp med en bred Fjällräven-kolleksjon.

SPORTY. Fullt av friske nyheter hos Active Brands. Mer enn kun rødt, hvitt og blått hos Dæhlie. Johaug og Kari Traa med spreke nyheter med tydelig forskjellige profiler og Bula som kunne melde at de har truffet godt i markedet med sin upretensiøse stil til gutta.

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer