VOKSER: Den europeiske e-handelen øker – og i fjor økte denne type handel med 13,3 prosent.

VOKSER: Den europeiske e-handelen øker – og i fjor økte denne type handel med 13,3 prosent.

E-handel øker mer i Europa

Online-salget i Europa fortsetter å vokse – til dels kraftig, viser nye tall. I 2015 var økningen i salget via web’en på 13,3 prosent.

Det betød at det ble handlet varer for 455,3 milliarder Euro på nettet i Europa i fjor. 43 prosent av europeerne gjorde sine kjøp online, viser tall fra E-commerce Europe. På den annen siden var det bare 16 prosent av e-handelen som ble gjort i utenlandske nettbutikker, viser undersøkelsen videre.


Passere 500 mill i år

E-commerce Europe antar at online-salget i 2016 vil ende på 510 millioner Euro. Storbritannia og Tyskland står for om lag 60 prosent av inntektene på netthandel, mens Tyskland innehar førsteplassen i antall online-kjøpere med 51,6 millioner kunder – mot 43,4 millioner kunder i Storbritannia.

Få internasjonale

Når det gjelder europeiske selskap, så er det bare 16 prosent av dem, som har online-salg, og bare 7,5 prosent av disse selger utenlands. E-commerce Europe mener derfor det må arbeides for at flere europeiske selskaper må jobbe med å forbedre sin internasjonale e-handel – selv om dette vil ha en del økonomiske og skattemessige utfordringer.
Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer