«E-handel er fremtiden i mange markeder»

Publisert: 19.03.2019 Forfatter: Birgitte S. Skjerven
«E-handel er fremtiden i mange markeder»
Kasper Rorsted, administrerende direktør i Adidas.

Adidas ser "enorme muligheter" innen e-handel, sa Kasper Rorsted, den danske sjefen i Adidas da selskapet presenterte resultatet for 2018. Resultatene overgikk analytikere forventninger, men Adidas forventer en stagnasjon i det amerikanske markedet første halvår på grunn av leveringsproblemer.

Det er store muligheter innen e-handel, uttalte administrerende direktør i Adidas til CNBC etter kunngjøringen av helårsresultater til selskapet. Kasper Rorsted sa e-handel er "fremtiden i mange markeder."
"Vi lanserte vår egen app i fjor, og det har blitt lastet ned mer enn 7 millioner ganger i mer enn 25 land. Vi tror e-handel fortsatt er på et tidlig stadium, og at det kommer til å by på enorme muligheter - men det må samkjøres med store franchise butikker eller merkevarebutikker der du kan se produktene, sier han. "Men det er ingen tvil om at e-handel og e-handel gjennom mobil er fremtiden for selskapet vårt".
2018 ble et rekord-år for Adidas, men Rorsted forventer at leveringsproblemer vil begrense vekst i USA særlig i første halvdel av 2019.
Sportsklesmerket økte netto fortjeneste med 20 prosent til 1,709 millioner euro i 2018. Brutto fortjeneste økte med 1,4 prosent til 51,8 prosent, og driftsmarginen økte med 1,1 prosent til rekordhøye 10,88 prosent.
Det digitale forretningsområdet vokste med 36 prosent, til over 2 milliarder euro. Selskapet har en målsetting om å nå 4 milliarder euro i nettsalg innen 2020.

Voksesmerter

Til tross for et sterkt 2018, forventer Adidas at problemer med produksjon og levering vil påvirke det nordamerikanske salget i første halvår i året.
"Vi har doblet virksomheten vår i USA i de siste tre årene, og vi klarer rett og slett ikke å levere i forhold til volumøkningen," forklarer Rorsted. "Vi klarer ikke å levere på etterspørselen, noe som på den ene siden en god situasjon, men som selvfølgelig er veldig irriterende fordi vi kunne ha hatt en enda bedre 2019 enn vi har. 
Selskapets største utfordring vil bli å møte den økte etterspørsel etter klær i midtpris-segmentet, men Rorsted sier Adidas ikke har noen intensjon om å kompensere for problemet.
"Akkurat nå er det ingen måte å dempe dette på, vi går mot en vekst i netto fortjeneste på 10 til 14 prosent, og dermed en margin på 11,5 prosent i 2019, det opprinnelige målet for 2020, så vi er ett år foran vår plan og våre mål for 2020, sier han.
"Prisøkning kommer med innovasjon, introduserer vi nye produkter i likhet med Ultraboost 19, kan vi øke prisene, men vi holder oss stort sett innenfor rammene vi har satt, vi har svært få svært høyt priset produkter," legger han til.

Stopp i Europa 

Adidas tror på vekst i det europeiske markedet i 2019, etter en periode med tap av markedsandeler i regionen.
Reebok opplevde positive tall i 2018, noe selskapet ikke hadde forventet før i 2020. Reebok økte fortjenesten med 150 millioner euro og leverte avkastning for første gang på mange år.

Bildetekst