Det er store
muligheter innen e-handel, uttalte administrerende direktør i Adidas til CNBC etter
kunngjøringen av helårsresultater til selskapet. Kasper Rorsted sa e-handel er "fremtiden
i mange markeder."
"Vi
lanserte vår egen app i fjor, og det har blitt lastet ned mer enn 7 millioner ganger
i mer enn 25 land. Vi tror e-handel fortsatt er på et tidlig stadium, og at det
kommer til å by på enorme muligheter - men det må samkjøres med store franchise
butikker eller merkevarebutikker der du kan se produktene, sier han. "Men det
er ingen tvil om at e-handel og e-handel gjennom mobil er fremtiden for selskapet
vårt".
2018 ble
et rekord-år for Adidas, men Rorsted forventer at leveringsproblemer vil begrense
vekst i USA særlig i første halvdel av 2019.
Sportsklesmerket økte netto fortjeneste med 20 prosent til 1,709
millioner euro i 2018. Brutto fortjeneste økte med 1,4 prosent til 51,8 prosent,
og driftsmarginen økte med 1,1 prosent til rekordhøye 10,88 prosent.
Det
digitale forretningsområdet vokste med 36 prosent, til over 2 milliarder euro. Selskapet
har en målsetting om å nå 4 milliarder euro i nettsalg innen 2020.
Til tross
for et sterkt 2018, forventer Adidas at problemer med produksjon og levering
vil påvirke det nordamerikanske salget i første halvår i året.
"Vi
har doblet virksomheten vår i USA i de siste tre årene, og vi klarer rett og
slett ikke å levere i forhold til volumøkningen," forklarer Rorsted. "Vi
klarer ikke å levere på etterspørselen, noe som på den ene siden en god situasjon,
men som selvfølgelig er veldig irriterende fordi vi kunne ha hatt en enda bedre
2019 enn vi har.
Selskapets
største utfordring vil bli å møte den økte etterspørsel etter klær i midtpris-segmentet,
men Rorsted sier Adidas ikke har noen intensjon om å kompensere for problemet.
"Akkurat
nå er det ingen måte å dempe dette på, vi går mot en vekst i netto fortjeneste
på 10 til 14 prosent, og dermed en margin på 11,5 prosent i 2019, det opprinnelige
målet for 2020, så vi er ett år foran vår plan og våre mål for 2020, sier han.
"Prisøkning
kommer med innovasjon, introduserer vi nye produkter i likhet med Ultraboost 19,
kan vi øke prisene, men vi holder oss stort sett innenfor rammene vi har satt, vi
har svært få svært høyt priset produkter," legger han til.
Adidas tror på vekst i det europeiske markedet i 2019, etter en periode
med tap av markedsandeler i regionen.
Reebok opplevde positive tall i 2018, noe selskapet ikke hadde
forventet før i 2020. Reebok økte fortjenesten med 150 millioner euro og
leverte avkastning for første gang på mange år.
Bildetekst