ØKTE DUNPRISER: Prisene på dun kan komme til å øke kraftig som følge av fugleinfluensaviruset. Her fra en dunfabrikk i Kina. ILLUSTRASJONSFOTO

ØKTE DUNPRISER: Prisene på dun kan komme til å øke kraftig som følge av fugleinfluensaviruset. Her fra en dunfabrikk i Kina. ILLUSTRASJONSFOTO

Dunprisene kan øke kraftig som følge virus

Prisen på dun kan komme til å øke kraftig som følge av fugleinfluensaen og forventede kalde vintre i flere markeder. Det vil få følger for internasjonal sportsbransje.

 

Det er Sporting Goods Intelligence (SGI) som skriver dette. Ikke bare vil prisene øke, men også dyrevelferden blir utfordret. Ifølge en organisasjon som jobber med dun og dyrevelferd, kan skruppelløse leverandører som følge av høyere priser, kunne tilby materiale fra tvilsomme kilder noe som kan sette anerkjente merkevarer og industrien på prøve, heter det i uttalelsen fra organisasjonen.

Kommet til Europa
Situasjonen har forverret seg den siste ukene ettersom fugleinfluensaen har spredd seg også til europeiske land Frankrike, Tyskland og Nederland for å nevne noen. Størrelsen på fugleflokkene er blitt redusert med 25 og 60 prosent som følge av viruset, som først ble oppdaget i Mongolia for over et år siden.
Allied Feathers & Down, som organisasjonen kaller seg, forsikrer at produkter fra deres kilder er kvalitetssikret, og inntil videre at prisene har holdt seg på et stabilt nivå, men at de ikke kan garantere for prisene framover.

PAPIRPRISENE: Også papirprisene kan komme til å øke. Her fra en kinesisk papirfabrikk. ILLUSTRASJONSFOTO
Papirprisene vil også øke
En annen faktor som kan påvirke internasjonal sportsbransje i nærmeste framtid er at papirprisene i Asia ar skutt i været den siste tiden. Papir er som de fleste vet en viktig faktor i pakking av produkter laget i Asias, og står for om lag 5 prosent av den såkalte «utenom-fabrikk»-prisen. Papirprisene i Asia har holdt seg stabilt over flere år, men i november i fjor økte plutselig prisene. Asiatiske papirprodusenter forklarer prisøkningene med høyere kullpriser i Kina, konkursen i et av verdens største fraktselskap – Hanjin – og at etterspørselen i det lokale markedet økte mer enn det som var på lager og som kunne skaffes til produksjonen.

Tilbake
 

Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy

 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer
 
Silje Garberg Ree blir ny leder av Bergans
 
VAUDE introduserer Aqua Back Recycle: Miljøvennlige vanntette sykkelvesker for eventyrere
 
Sykkelmekanikerutdanning fra
høsten 2024