IKKE LENGER SWIX: Kommende sesong blir den siste man får se Ole Einar Bjørndalen og de andre norske skiskytterne i Swix-klær. Odlo blir i stedet tekstil-leverandør til Norges Skiskytterforbund.

IKKE LENGER SWIX: Kommende sesong blir den siste man får se Ole Einar Bjørndalen og de andre norske skiskytterne i Swix-klær. Odlo blir i stedet tekstil-leverandør til Norges Skiskytterforbund.

Dropper skiskytterne, satser på langrenn

Kommende sesong blir den siste der du får se Ole Einar Bjørndalen og de andre norske skiskytterne i Swix-drakter. Odlo tar nemlig over som tekstil-leverandør fra mai 2018.

- Det ligger ikke noe dramatikk i at vi nå har valgt å trekke oss som sponsor og tekstilleverandør til Norges Skiskytterforbund, sier adm. dir. i Swix Sport, Tomas Holmestad. Han sier at de ikke valgte å fornye kontrakten for fire nye år fordi de ønsker å bruke markedskronene andre steder, og primært mot langrenn. Holmestad sier at markedet endrer seg og måten forbruker kommuniserer på endrer seg også.

Mer fokus på langrenn
- For oss i Swix er det viktig å møte dette, og vi vurderer at vi vil bli klart mer synlig gjennom å vri markedsmidlene våre noe. Siden 1946 har Swix-merkevaren vært synonymt med folkesporten langrenn i nordmenns bevissthet og dette skal vi fortsette med. Sponsing skal fortsatt være en viktig del av vår strategi, og vi har mer enn 120 sponsoravtaler med enkeltutøvere, langløpslag, klubber og foreninger. Så vi skal fortsatt være godt synlig i vinteridretten, sier Holmestad.
Han sier at Swix kommer til å satse mer mot synlighet i langrenn, og sier at Swix er den mest dominerende aktøren innen langrenn.

Sluttbruker
- Men logo-synlighet, som vi fikk mye av med skiskytterlandslaget, er ikke drivkraften for gjennomsalg. Vi tror vi får mer igjen for markedskronene ved å ha fokus mer på sluttbruker, sier Holmestad, og nevner at Swix er sponsor for en rekke langrennsarrangementer som Birkebeinerrennet, Skarverennet, Holmenkollmarsjen og en rekke skimaratoner.
- Vi kommer i framtiden til å investere mer mot aktivisering enn mot bare logosynlighet, fortsetter Holmestad, og legger til at de har hatt et godt samarbeid Norges Skiskytterforbund de siste fire årene, og at Swix skal gjøre alt for at kommende sesong blir så god som mulig for de norske skiskytterne.

Skinstad inn
- Et annet signal om at vi ønsker å ha større fokus på langrenn, er at vi har ansatt Åge Skinstad, som har lang fartstid fra Norges Skiforbund, der han også var langrennssjef i en periode, sier Tomas Holmestad.
Det betyr at Swix etter neste sesong står uten et norsk landslag i skisporet, selv om de canadiske, tsjekkiske og britiske landslagene fra kommende sesong vil bli å se i Swix-drakter. Det er som kjent Active Brands som er tekstil-leverandør til de norske skiløperne, og de har signert en avtale som varer til 2022.

Odlo henrykte
I en pressemelding fra Norges Skiskytterforbund sier Odlos adm. dir., Christophe Bezu, at Odlo er henrykte over igjen å få jobbe tett sammen med et av de beste landslagene i verdene.

TAR OVER: Odlo tar over som offisiell tekstil-leverandør til Norges Skiskytterforbund. Her er det Knut Are Høgberg fra Odlo (t.v.) og Magne Vikøren Norges Skiskytterforbund som er blitt enige om avtalen. FOTO: NORGES SKISKYTTERFORBUND

- Odlo ble skapt i Norge, og dette samarbeidet viser hvor mye vår norske historie betyr for oss. De norske utøverne kjenner godt til kvaliteten og designet på Odlo-produktene som de fra neste sesong av skal få prestere i, sier han. Odlo var som kjent tekstilleverandør til skiskytterne før Swix tok over for fire år siden. Den nye avtalen har en varighet på fire år, og gjelder altså fra mai 2018 og varer ut OL-sesongen 2022.
Odlo ble født i Norge, utviklet i Sveits, og kunne i 2017 feire sitt 70-årsjubileum. Denne avtalen dokumenterer Odlos tilknytning til sine norske røtter. Odlo er også offisiell sponsor og leverandør til Holmenkollen Skifestival, som arrangerer verdenscup i både langrenn og skiskyting.

Perfekt match
- Vi er stolte av å komme på lag med Odlo igjen. Odlos norske arv kombinert med deres internasjonale ambisjoner er en perfekt match for NSSF. Skiskytterlandslaget har en stor fanskare i Norge, men har også en sterk posisjon internasjonalt. Vi setter oss høye sportslige mål, og derfor stiller vi også høye krav til utstyret vi bruker. Vi gleder oss til å samarbeide med Odlo og dra nytte av deres ekspertise og teknologi i vår jakt på nye historiske øyeblikk fra og med sesongen 2018/19, sier generalsekretær Rakel Rauntun i Norges Skiskytterforbund.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy