Det er fortsatt god butikk i butikk

Publisert: 28.09.2018 Forfatter: Birgitte Skjerven
Det er fortsatt god butikk i butikk
Ekspertene er enige om at de fysiske butikkene blir viktigere og viktigere. Men skal man klare seg i konkurransen må man ha topp kompetanse og god kundeinnsikt.

Onsdag arrangerte bransjeorganisasjonen Virke sin årlige Handelskonferanse, der temaet var dagens utfordringer for norsk varehandel.

Handelen gjennom utenlandske nettsteder og fysiske butikker øker kraftig, mens tallene viser en svakere vekst i det norske markedet.  

-Det er kjedene som vokser mest, men så skal det også mindre til å komme på listen over bransjer som tjener mest. Det er blitt tøffere for aktørene i alle bransjer, sier Virkes rådgiver.
Virkes tall viser en gjennomsnittlig årlig vekst for sportsbransjen på 6 prosent i løpet av de siste fire årene. Noe av årsaken ligger i at bransjen har profitert på bransjeglidning og hentet inn varekategorier som klær, sko, elektronikk, og leker i sitt sortiment. Men bare i løpet av det siste året har bransjen merket en hardere konkurranse og et betydelig marginfall.
Overordnede tall fra Virke viser at de norske nettbutikkene har hatt en vekst på 101 prosent fra 2011-2017, til sammenligning har de fysiske butikkene kun hatt en vekst på 17 prosent i samme periode.
Ifølge nye tall fra betalingstjenesten DIBS, vil nordmenn handle på nett for 144,8 milliarder kroner i løpet av 2018, og det er en økning i netthandelen på 17 prosent fra i fjor. Men, rapporten viser også til at over halvparten av handelen gå gjennom utenlandske nettbutikker.

Norrøna vokser

På konferansen ble Norrøna trukket frem som både en vekstvinner og marginvinner, og eier og dagligleder Jørgen Jørgensen ble også kåret til årets «Retail-leder».
Virke mener Norrøna skiller seg ut fordi de produserer egne produkter og dermed har kontroll på kostnadsbildet. De har også gjort tydelige valg og investert i teknologi som gjør at de selv forstår hvordan de treffer kundene.

-Vi tror på en til en kommunikasjon med kunden, og har investert mye i teknologi for å kunne måle at vi leverer det kundene vil ha, forteller Jørgen Jørgensen.
Han mener veien å gå for Norrøna, er å bygge kunnskap internt.
-Hverdagen er tøff for alle, men vi må tørre å ta risk, prøve og feile, for å kunne skape vår egen suksess.

Les også: JØRGEN JØRGENSEN ÅRETS RETAILLEDER

Vær beredt

Det er mange som jobber hardt for å ruste seg mot de teknologidrevne gigantene som puster de fleste bransjer i nakken.
Gründeren Are Traasdahl snakket om Amazons univers under konferansen, om hvordan de holder kundene inne i sin verden. Han spår at Amazon vil komme til Norge innen ett til fem år, men tror ikke det vil ta livet av retail. Han tror der imot at fysiske butikker blir viktigere og viktigere hvis man har skikkelig kundeinnsikt.
Traasdahl tror Amazons logistikk og kundebehandling vil kunne gi muligheter til mange, men han oppfordrer alle som driver handel til ikke å sove i timen.

-Det viktigste er å bygge teknologi. Det er helt avgjørende å få god kundeinnsikt om man skal henge med i konkurransen, forteller han.
Til de som vil være ekstra godt forberedt, er hans beste råd å bygge et brukergrensesnitt basert på tale – det er fremtiden!

Les også: AMAZON ÅPNER FYSISK BUTIKK MED EGNE BESTSELGERE