På konferansen ble Norrøna trukket frem som både en
vekstvinner og marginvinner, og eier og dagligleder Jørgen Jørgensen ble også
kåret til årets «Retail-leder».
Virke mener Norrøna skiller seg ut fordi de
produserer egne produkter og dermed har kontroll på kostnadsbildet. De har også
gjort tydelige valg og investert i teknologi som gjør at de selv forstår hvordan
de treffer kundene.
-Vi tror på en til en kommunikasjon med kunden, og
har investert mye i teknologi for å kunne måle at vi leverer det kundene vil ha,
forteller Jørgen Jørgensen.
Han mener veien å gå for Norrøna, er å bygge
kunnskap internt.
-Hverdagen er tøff for alle, men vi må tørre å ta
risk, prøve og feile, for å kunne skape vår egen suksess.
Les også: JØRGEN JØRGENSEN ÅRETS RETAILLEDER
Det er mange som jobber hardt for å ruste seg mot de
teknologidrevne gigantene som puster de fleste bransjer i nakken.
Gründeren Are Traasdahl snakket om Amazons univers under
konferansen, om hvordan de holder kundene inne i sin verden. Han spår at Amazon
vil komme til Norge innen ett til fem år, men tror ikke det vil ta livet av retail. Han tror der imot at fysiske
butikker blir viktigere og viktigere hvis man har skikkelig kundeinnsikt.
Traasdahl tror Amazons logistikk og
kundebehandling vil kunne gi muligheter til mange, men han oppfordrer alle som
driver handel til ikke å sove i timen.
-Det viktigste er å bygge teknologi. Det er helt avgjørende
å få god kundeinnsikt om man skal henge med i konkurransen, forteller han.
Til de som vil være ekstra godt forberedt, er hans
beste råd å bygge et brukergrensesnitt basert på tale – det er fremtiden!
Les også: AMAZON ÅPNER FYSISK BUTIKK MED EGNE BESTSELGERE