POSITIVE, MEN…: Norske produsenter stiller seg positive til forslaget om en ny etikklov, hovedsakelig fordi den setter fokus på viktige temaer. Men mange av leverandørene er også kritiske til hvordan loven kan anvendes. Det betyr at de ikke er udelt positive til loven, som Stortinget har bedt om at det gjøres en utredelse om. FOTO: MORTEN DAHL

POSITIVE, MEN…: Norske produsenter stiller seg positive til forslaget om en ny etikklov, hovedsakelig fordi den setter fokus på viktige temaer. Men mange av leverandørene er også kritiske til hvordan loven kan anvendes. Det betyr at de ikke er udelt positive til loven, som Stortinget har bedt om at det gjøres en utredelse om. FOTO: MORTEN DAHL

Bransjen splittet om behovet for ny etikklov

Et enstemmig Storting har vedtatt å utrede en etikklov, som skal hjelpe forbrukerne til å gjøre riktige valg ved kjøp av produkter. Sportsbransjens aktører er ikke udelt positive til at det skal innføres en særnorsk etikklov, selv om alle er enige om at det er svært viktig å jobbe for å bedre arbeidsforholdene ved fabrikkene i Østen.

Det var KrF, Senterpartiet og Miljøpartiet De Grønne som fremmet forslaget om at Stortinget må utrede om det skal innføres en særskilt norsk etikklov. Loven skal kunne gi svar til forbrukerne om klærne eller utstyret de kjøper i norske sportsbutikker er laget under akseptable etiske forhold. Forslaget og deretter vedtaket om å utrede en etikklov kommer etter et større press og medieoppmerksomhet rundt dette med forsvarlige arbeidsforhold i Asia.

Noe uenighet

En spørrerunde til noen av de mest toneangivende norske produsentene og kjedene som har produksjon i Asia, viser at dette er temaer som de virkelig tar på alvor. Men der stopper også enigheten. For det er ikke alle som støtter en slik lov, blant annet fordi den er ensidig norsk. Man etterlyser heller et internasjonalt lovverk.
- Vi ser ikke behov for en slik lov, selv om vi mener at temaet er særdeles viktig. Vi er ikke for en slik lov fordi vi mener det er bedre og bruke tiden på og jobbe internasjonalt for å oppnå forbedringer sammen med de organisasjonene som er eksperter på området.  Da jobber vi mot mer globale mål og ikke særnorske mål som blir vanskeligere og følge opp. Vi jobber sammen med Initiativ for etisk handel (IEH) som guider oss hvordan vi kan forbedre de fabrikker vi samarbeider med. Å innføre særnorske krav til informasjon til konsumenter vil være veldig tungvint for alle leverandører å forholde seg til, sier administrerende direktør Espen Krogstad i Active Brands. Han sier at de største utfordringene i forhold til etikk og arbeidssforhold ved de leverandørene som Active Brands benytter, er om deres leverandører skulle flytte produksjon til en ikke forhåndsgodkjent underleverandør som man ikke har kontroll på.

- Dette jobber vi mot gjennom å besøke leverandører på fabrikk ofte under selve produksjon og vi har i våre kontrakter klausuler som forbyr dem å flytte produksjon videre uten vårt samtykke, sier Krogstad.

- Mener dere å se en økende interesse rundt temaene som tas opp i artikkelen fra deres kunder?

- Ja.

Krogstad får støtte fra Richard Collier i Helly Hansen, som mener at en slik lov ikke bare må gjelde Norge, men at man heller burde jobbe for et system som gjelder hele EU, slik at effekten blir god nok. Collier understreker at Helly Hansen er for åpenhet omkring temaet, men at det er et sammensatt problem som ikke like enkelt kan løses ved at Norge vedtar en etikklov.


- Tiden er overmoden

Stormberg-sjef Steinar J. Olsen er den eneste som svarer ja (uten forbehold) når SPORT spør om det er behov for en etikklov.

- Tiden er overmoden for å få plass en slik lov. Det er fortsatt er stor mangel på åpenhet både rundt faktiske forhold i leverandørkjeden og rundt hva de ulike produsentene foretar seg når det gjelder kvalitetssikring og forbedringer av de gjeldende forhold. Etter flere år med mange gode, frivillige initiativ har vi sett for lite resultater blant norske leverandører. En offentlig lov kan med en rett utforming være et godt virkemiddel for å få fart på dette arbeidet, sier Olsen.

Leverandørene Bergans og Norrøna, som begge stiller seg positive til etikklov, peker også i sine svar samtidig på en del utfordringer ved å innføre en slik lov i Norge.

 

Les mer i nyeste utgave av SPORT - nr 5 - om hva andre leverandører og kjeder mener om den nye etikkloven.

 

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy