Kjedene økte med 3,5 prosent

Publisert: 20.11.2017 Forfatter: Morten Dahl
Kjedene økte med 3,5 prosent
ØKER BRA: De innrapporterte omsetningstallene fra kjedene viser en vekst på 3,5 prosent i tredje kvartal i år. XXL er den kjeden som øker mest. ILLUSTRASJONSFOTO

2017 startet tregt, med en mild vinter. Andre kvartal viste en svak vekst på 1,2 prosent. I tredje kvartal vokser sportskjedene med 3,5 prosent. XXL står for det meste av veksten i bransjen for tiden.

Sportsbransjen er, som all annen detaljhandel, i endring. Salgsaktører over internett, konseptbutikker og såkalte «outlets» tar markedsandeler fra det tradisjonelle salget. Til tross for dette viser sportskjedene omsetningsvekst på 3,5 prosent i tredje kvartal. Bransjeveksten er større.

XXL vokser med 10,3 %
Det er XXL som vokser mest for tiden – desidert mest. SPORT har kontaktet alle kjedelederne, og fra Anders Fjeld i XXL får vi følgende svar:
- XXL vokser med 10,3 prosent i tredje kvartal, mens resten av bransjen har en vekst på 0,4 prosent. Bransjetallene viser en vekst i kvartalet på 120 millioner, hvorav XXL står for hele 112 millioner. XXL leverer et ekstremt godt tredjekvartal og tar store markedsandeler. Spesielt sterkt er det at vi har en like-for-like-vekst på 6,3 prosent, så den største veksten ligger i etablerte butikker, sier Fjeld.

Fjeld sier at de opplever en god vekst i alle kategorier, og at trenden på elsykkel fortsetter, i tillegg ser at alt av turutstyr har hatt en veldig god utvikling. Han tør ikke spå hvordan resten av året vil bli.

Opp 1 % for Gresvig

Adm. dir. Pål Rasmussen i Gresvig, skriver i en e-post til SPORT at for Gresvigs del endte tredje kvartal på en vekst på 1 prosent.
-Dette utlikner noe i forhold til den tøffe starten på året. Fritidskategoriene, både fottøy og tekstil, hadde størst vekst hos oss i perioden. Sykkelsalget har også vært høyere i slutten av sesongen sett opp mot fjoråret. Vi opplever at det er høy konkurranse på treningstøy og elektriske artikler gjennom flere nettaktører, sier Rasmussen. Han sier at 2017 nok vil ende noe bak fjoråret, men at det fortsatt er masse handel som skal gjøres mot slutten av året.

Stadion-sjef Gisle J. Daviknes sitter i bilen når SPORT kontakter ham, og har derfor ikke kvartalstallene i hodet, men han sier at Stadion hadde håpet på et noe bedre tredje kvartal enn det som ble resultatet. Men også Stadion hadde vekst. Han sier at første halvår imidlertid ble godt for kjeden.

Sport 1 ser ut til å være den kjeden som gjør det nest-best, ifølge tilbakemeldingen vi har fått fra kjedeleder Ole-Henrik Skirstad. Sport 1 hadde en vekst på 11,7 prosent tredje kvartal sammenliknet med samme kvartal i 2016. Skirstad antar at Sport 1 inneværende år vil ende opp med en økning på mellom 4 og 6 prosent.

Forventet nedgang for MX Sport
MX-Sport «mistet» i sommer fem butikker til Sport Norge. MX Sport-sjef Petter Bjørheim, sier derfor at kjeden i tredje kvartal hadde en forventet nedgang i omsetningen. Det er anslått at Sport Norge-butikken omsatte for om lag 120 millioner kroner da de skilte lag MX Sport i sommer.
- Vi går naturlig nok litt ned, ettersom salget av butikkene i Bergen vil medføre en reduksjon av total omsetning i siste halvår, svarer Bjørheim på spørsmålet om hvordan han tror 2017 totalt vil bli for kjeden. Han legger til at tekstil og sko har økning i tredje kvartal, mens sykler har en nedgang totalt sett.

Alle kjedene har fått anledning til å kommentere sin egen kjedes utvikling i tredje kvartal.

 

Salgsdriverne

- Det er ikke mange andre bransjer som er like opptatt av været enn sportsbransjen, forteller administrerende direktør i Norsk Sportsbransjeforening, Trond Evald Hansen. Den milde vinteren fikk «skylden» for de svake første kvartalsresultatene. For andre kvartal sto sports- og friluftsklær og sykkelsalget for en viktig del av omsetningen. De siste årene har det vært en voldsom vekst av elsykler, faktisk en dobling hvert år siden 2012. Sykkelsalget er fortsatt høyt i Norge, men det er noe svakere enn tidligere. Den voldsomme veksten av elsykler fortsetter ikke, men bransjen er fornøyd med en vekst av dette segmentet på cirka 30 prosent. Det ble solgt ca 52 000 elsykler i sommerhalvåret.

 

-Det er særlig aktiv fritid og friluftsliv som har vokst i sommer og høst, sier Trond Evald Hansen. Turistforeningen har meldt om flere medlemmer og mange folk i fjellet, og reiselivsorganisasjonene har lenge meldt om høy trafikk av utlendinger til Norge. Mange av sportsbutikkene melder om høy trafikk og interesse rundt utstyr som gir gode opplevelser i Norges fantastiske natur.

 

Det viktige fjerde kvartalet

Årets siste kvartal, som også består av julehandelen er årets viktigste. Nordmenn handler ullundertøy, luer, votter, akebrett, ski og skøyter i disse dager. Bransjen venter også stort salgstrykk av pulsklokker og aktivitetsarmbånd.

 

Fjorårets store skitrend, felleskiene, ventes å sette nye rekorder. Leverandørene lager nå ski i flere ulike prisnivåer. Skileverandørene i Norge tror det vil selges mer enn 100 000 slike par til vinteren. I alpinsegmentet forventer man en fortsatt vekst innen randonee, men det er de tradisjonelle bakkeskiene som står for det store volumet. Nordmenn er på jakt etter de gode skiopplevelsene med godt og tilpasset skiutstyr.