TAR ELSYKKEL-ULYKKER PÅ ALVOR: Adm. dir. i Norsk Sportsbransjeforening, Trond Evald Hansen, mener at sportsbransjen har de beste forutsetninger for å forebygge ulykker der elsykkel er involvert med test og godt vedlikehold av syklene. Her er han i fint driv på elsykkel i Oslo. FOTO: MORTEN DAHL

TAR ELSYKKEL-ULYKKER PÅ ALVOR: Adm. dir. i Norsk Sportsbransjeforening, Trond Evald Hansen, mener at sportsbransjen har de beste forutsetninger for å forebygge ulykker der elsykkel er involvert med test og godt vedlikehold av syklene. Her er han i fint driv på elsykkel i Oslo. FOTO: MORTEN DAHL

- Bransjen kan være med på å forebygge elsykkel-ulykker

Aftenposten skrev tirsdag om at det har vært en bekymringsfull økning i antall trafikkulykker der elsykkel har vært innblandet. Adm. dir. i Norsk Sportsbransjeforening, Trond Evald Hansen, mener at dette bør bransjens aktører notere seg og at man sammen bør jobbe aktivt for å bidra til å forebygge problemstillingene.

- Vi vet at det er nye «brukergrupper» i det sterkt voksende elsykkelmarkedet. Elsykkel er et utmerket fremkomstmiddel, jeg vil påstå at det er det beste fremkomstmiddelet i større byer. For Oslo sin del, er det uten tvil det beste fremkomstmiddelet. Vi vet at sykling gir bedre helse, det bidrar til bedre trafikkavvikling, sykling er desidert best for å ivareta frisk luft og miljøet vårt. I tillegg er det effektivt og billig, sier adm. dir. i Norsk Sportsbransjeforening, Trond Evald Hansen.

 

Økning i antall ulykker
Det var i tirsdagens Aftenposten at det kom fram at tre seniorer på nylig innkjøpt elsykkel har omkommet i Norge de siste tre årene. Tall fra Tyskland, Nederland og Danmark tyder på at det er flere ulykker med elsykkel enn vanlige sykler, og førerne er eldre, ifølge avisen. Utviklingen ble betegnet som bekymringsfull.
Hansen sier at m
ange eldre har fått opp øynene for elsykkel som det utmerkede fremkomstmiddelet det er, og ser nytten av å få litt hjelp fra elmotoren.

- Utfordringen for noen av disse nye brukergruppene KAN være at det er lenge siden de har syklet. Mange eldre har også litt tregere reaksjonsevne, og den kombinasjonen gir noen utfordringer. Farten på elsykkelen blir selvsagt litt høyere med hjelp av el-motoren, og med den økte farten øker også faren for ulykker, sier han, og fortsetter:

Har sett starten
- Jeg tror vi bare har sett starten på hvor stort elsykkelmarkedet kan bli. I 2016 ble det solgt ca 40 000 el-sykler, og markedet har doblet seg hvert år. Signaler fra bransjens aktører forteller at det fortsatt er en kraftig vekst i 2017. Det er sportsbransjen som selger mest elsykler. Det er i sportsbransjen man møter selgere som kan mest om sykkel som fremkomstmiddel og treningsprodukt. I tillegg har bransjen de beste forutsetninger for å sørge for at kundene får nødvendig tilleggsutstyr i form av hjelmer, gode seter, låser, ringeklokker, lappesaker og mye annet som er av relevans, sier Hansen. Han mener at sportsbransjens har utsalgssteder og gode verksteder for å sørge for vedlikehold av sykkelen. Han oppfordrer derfor alle utsalgsstedene til at også forbrukeren blir oppfordret til å øve på den nye elsykkelen på et trafikksikkert område slik at skader forebygges.

- Ingen av oss ønsker høye skadestatistikker ved bruk av elsykkel, avslutter Trond Evald Hansen.

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer