GODE TIDER: Det er gode tider for Asics Europa med en vekst på 13 prosent i 2014. ILLUSTRASJONSFOTO

GODE TIDER: Det er gode tider for Asics Europa med en vekst på 13 prosent i 2014. ILLUSTRASJONSFOTO

Bra vekst for Asics i Europa

Asics i Europa hadde en salgsvekst på 13 prosent i fjor. Det viser selskapets egne økonomiske rapport for EMEA-regionen i fjor.

Asics tar stadig nye skritt i å bli en større leverandør mot sportsbransjen. Den japanske merkevaren har nok vært mest kjent for løp i Europa ogi  Norge i mange år, og dette er også en av kategoriene som gjør det sterkest i verdensdelen. I fjor økte omsetningen av løpsbekledning med 15 prosent og løpesko med 14 prosent i Europa. I tillegg til løp er det tennis-kategorien som vokser mest, ifølge rapporten.

 

Topp 3 merkevarer

Det går også fram av rapporten at Asics nå regnes som den tredje mest foretrukne sportsmerkevaren i Europa. Nike og adidas troner nok fortsatt på toppen, mens Asics ifølge deres egen rapport nå inntar tredjeplassen.

Flere land i Europa har opplevd solid salgsvekst for Asics i 2014. Ett av dem er Norge, selv om økningen har vært større i våre naboland Danmark og Sverige.

Asics egen retail-virksomhet økte sitt salg med 37 prosent i Europa i fjor.

 

Nå en ny barriere

- Vi er svært godt fornøyd med den sterke posisjonen Asics nå har i EMEA-regionen, og vi er spesielt godt fornøyd med økningen på bekledningssalget. Som et resultat av fjoråret er vi ganske sikre på at vi nå kommer til å bryte en milliard dollar-grensen i 2015, sier adminstrerende direktør for Asics i Europa, Alistair Cameron i en kommentar til tallene. Asics kommer til å lansere sin største kampanje noensinne i mars i år.

 

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy