Ble inkludert hos XXL

Publisert: 21.06.2018 Forfatter: Morten Dahl
Ble inkludert hos XXL
DUGNAD: XXL gir personer som har falt utenfor arbeidsmarkedet en mulighet til å få jobb hos seg. Gøran Kvam (i midten) er en av dem. Her er han på vei inn sammen med Kim Skogstad (t.v.) og Anders Kjellen inn til kickoffet på den store inkluderingsdugnaden onsdag. FOTO: MORTEN DAHL

- Jeg vet ikke hvor jeg hadde vært i livet hvis jeg ikke hadde fått denne mulighet til å jobbe i XXL. Det sier Gøran Kvam. Han har hatt en strevsom oppvekst og ikke funnet seg til rette i voksenlivet heller – før han fikk tilbud om å bli rekruttert til XXL via NAV.

Onsdag deltok Gøran Kvam, inkluderingsansvarlig Kim Skogstad og kjededirektør Anders Kjellen på Regjeringens kickoff for Inkluderingsdugnaden. Her stilte flere av landets prominente politikere, bedrifter som har satset på inkludering og andre sentrale aktører i arbeidslivet.

XXL ble redningen
For Gøran Kvam fra Fosen ble XXL redningen. Han hadde hatt en vanskelig oppvekst, og hadde ikke funnet sin ordentlige plass i voksenlivet heller med flere ulike jobber før han gjennom det lokale NAV-kontoret i Trondheim fikk tilbud om å bli rekruttert til XXL.
- Livet mitt ble snudd på hodet. I XXL så de hele meg, og slik jeg er nå – ikke slik jeg har vært. Å få muligheten til å jobbe i XXL har gitt meg solid mestringsfølelse, selv om det til tider har vært tøft. Nå er drømmen å bli varehussjef i kjeden, sier Kvam. Han jobber for tiden som selger i sporttech-avdelingen i varehuset på Tiller, og har allerede arbeidet der i halvannet år.  I fjor ble han kåret til varehusets gledesspreder – det forteller kanskje det meste hva som har skjedd med ham og hvor godt han trives i jobben.

Beinhard jobbing og tett oppfølging
Inkluderingsansvarlig Kim Skogstad i XXL sier at det til tider er beinhard jobbing for den som blir rekruttert gjennom NAV-systemet og tett oppfølging fra hvert varehus’ inkluderingsansvarlige.
- Vi har i løpet av halvannet års tid ansatt 200 mennesker i samarbeid med NAV. Så langt i år har vi ansatt 86. Det er det lokale NAV-kontoret som velger ut hvem de tror kan passe inn i XXL-familien etter å ha hatt et møte med oss. For oss i XXL er ikke dette en dugnad, men en del av den vanlige rekrutteringsmåten, sier han. Det betyr at før hver nye varehusåpning møtes XXL og det lokale NAV-kontoret, og NAV plukker ut de mener er best egnet. De må så søke på normalt vis. Personene dette gjelder er personer som av ulike grunner har hatt problemer med å komme inn på arbeidsmarkedet. Skogstad legger ikke skjul på at det er mange tøffe tak for den enkelte og at det kreves tett oppfølging av varehusenes inkluderingsansvarlige. Hvert XXL varehus har en inkluderingsansvarlig – noen av dem er selv blitt rekruttert gjennom NAV-systemet. En av de som er rekruttert på denne måten er også blitt varehussjef.

Vinn-vinn-situasjon
- Vi ser ikke så mye på hva personene har gjort før. Vi har fokuset på hvert individ og hvordan de har det nå, og hvilken motivasjon de har for å jobbe i XXL som er det viktigste. Noen ganger er det ikke fullklaff eller at vi ikke kan tilby jobb. Da har den det gjelder uansett fått en form for arbeidstrening som de kan ta videre med seg i livet, sier kjededirektør Anders Kjellen. Han legger til at dette er en vinn-vinn-situasjon for alle: Både for den enkelte, for XXL og for AS Norge. I startfasen støtter NAV en del av arbeidstreningen.
For Gøran Kvam er livet nå blitt snudd på hodet. Jobben i XXL har ført til at han er blitt akseptert for den han er.
- Vet de andre på varehuset om det du har slitt med tidligere?
- Ja, jeg er en åpen person, så det kjenner de til, men de ser likevel på meg som den jeg er nå, og som en god kollega. Det er viktig for meg, sier Kvam avslutningsvis.
Anders Kjellen sier at åpenhet er svært viktig i XXL.
Onsdag fortalte de tre XXL’erne om hvordan de jobber med inkludering og rekruttering på kickoff-seansen til Regjeringens Inkluderingsdugnad. De fortalte hvordan XXL har løst koden med dette arbeidet.