STOLT: Salgs- og markedsdirektør i CRAFT, Anders Corwin Bristøl er svært stolt over at Marit Bjørgen ble kåret til Årets sponsorobjekt for 2014. Foto: Morten Dahl

STOLT: Salgs- og markedsdirektør i CRAFT, Anders Corwin Bristøl er svært stolt over at Marit Bjørgen ble kåret til Årets sponsorobjekt for 2014. Foto: Morten Dahl

Bjørgen beste sponsorobjekt

Marit Bjørgen er den første enkeltperson som er kåret til Årets sponsorobjekt.

Alle de andre nominerte var arrangementer. I sin begrunnelse for å utnevne Marit Bjørgen til Årets sponsorobjekt for 2014 skriver juryen at «dette sponsorobjektet leverer alltid på sitt ypperste i alle prosjekter, er troverdig og engasjerer sine sponsorer til å også yte».

Også i fjor kom vinneren fra langrenn, nemlig Team Xtra personell. Tidligere har blant annet Nobels fredssenter vunnet prisen.

Tar styring

«Ved å ta styring over sin egen karriere og et aktivt grep om hvem man ser som relevante samarbeidspartnere skaper sponsorobjektet integritet og oppnår en perfekt fit. Det er ikke rart at denne idrettsprofilen er første enkeltperson noensinne som er nominert som årets sponsorobjekt. Hun har en personlighet det stråler av og en driv som motiverer, og er en klar vinner», skriver juryen i sin begrunnelse.
De andre nominerte var Arctic Race of Norway, Danske Bank Oslo Maraton, Norges Skiforbund avdeling alpint og Øyafestivalen.
Det var Bjørgens egne sponsorer som hadde foreslått henne.

Utrolig stolte

- Vi er utrolig stolte over at Marit vant prisen for Årets Sponsorobjekt. Det viser at vi gjør noe riktig når vi sponser den som er mest attraktiv. Det er ikke rart hun kåres til Årets sponsorobjekt. Hun er utrolig flink med de få (fem) samarbeidspartnerne hun har og for å skape business dem imellom. Ingen andre landslag/arrangementer kan måle seg med det hun skaper for sponsorene, så dette var et riktig valg, sier salgs- og markedsdirektør for CRAFT, Anders Corwin Bristøl. CRAFT var en av dem som foreslo Bjørgen etter at de i fjor inngikk en personlig sponsoravtale med Norges beste kvinnelige langrennsløper de senere årene.

Han sier at senest i går satt alle sponsorene samlet for å se på muligheter for 2015.

- Det er nok en stor fordel at hun har valgt få partnere, slik at alle får bra fokus, sier han.

Ifølge VG har Marit Bjørgen vært bevisst på at hun ikke skal ha for mange sponsorer, og da Aftenposten i høst spurte om hun ikke skulle ha sin egen kleskolleksjon, svarte hun:
– Men hva skal jeg med 30 eller 90 millioner? Jeg tror ikke vi får noe bedre liv likevel.
De fem sponsorene hun i dag har gir trolig rundt fem millioner kroner i året.
Årets sponsorobjekt ble delt ut under SPOT, som er spons- og eventbransjens årlige bransjedag med fag og prisutdeling, i regi av Sponsor- og Eventforeningen.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy