Birk sport har lagt ned over halvparten av butikkene

Birk sport har i løpet av de siste 10 - 20 årene bygget seg opp til å bli en kjede spesialbutikker innen sykkel. Marginpresset i sportsbransjen har medført at selskapet nå kutter antall butikker.

På det meste hadde Birk sport ni butikker, men det siste året er over halvparten av dem lagt ned. Etter at opphørssalget er overstått, sitter kjeden igjen med fire butikker. Etter planen skal to av butikkene dekke Oslo-området.

– Det er mulig å spare penger og bli mer konkurransedyktige med et lavere dekningsnivå, sa gründer Kai Norgård i et intervju med Dagnes Næringsliv.
Kai Nordgård startet som leverandør av sykkelklær for Sykle til jobben-aksjonen i 1999, men endte med å bygge en kjede med spesialbutikker for sykkel. I en lang periode var kjeden leverandør til Birken-rittet.
I de gode årene steg omsetningen år for år og nærmet seg 80 millioner, men de to siste årene har vært tøffe. Birk sport har hatt et samlet underskudd på 10-15 millioner kroner, skriver DN.

Men nettbutikken som drives av gründerens sønn Martin Norgård Vermundsberget, har hatt en vekst på over 50 prosent

Uavklart eiersituasjon

Det er ikke bare det norske markedet som har påvirket Birk. Den amerikanske majoritetseieren som står bak sykkelmerket Fuji, ble slått konkurs.
Det ga både en uoversiktlig eiersituasjon og har bidratt til leveringsproblemer de siste tre årene. Noe som har ødelagt flere sesonger for Birk sport.
Etter konkursen har en kinesisk forretningsmann overtatt eierposten. Familien forhandlinger for å kjøpe aksjene tilbake og skape solvens i selskapet før sykkelsesongen 2020 forteller Martin Nordgård Vermundsberget.

Har eget sykkelmerke

Birk Sport har bygget sitt eget sykkelmerke og har i tillegg hatt et utvalg kjente sykkelmerker.
De designer sykler, hjelmer og sko selv og bestemmer spesifikasjonene for utstyret. De fleste syklene produseres i Taiwan, Kina og noen i Tsjekkia.
Martin Nordgård Vermundsberget tror det voksende el-sykkelmarkedet blir redningen for Birks videre drift av spesialbutikk.

Sportsbransjen med negativ driftsmargin

Ferske tall fra Virkes handelskonferanse viser at en samlet sportsbransje hadde negativ driftsmargin i fjor.
Siden 2016 har marginen stupt fra tre prosent til -1,3 prosent. Kjedene har økt salget år for år, mye takket være Sport Outlets enorme vekst. Likevel har lønnsomheten falt til et bunnivå.
Det er særlig Gresvig som trekker ned lønnsomheten med fjorårets underskudd på 600 millioner kroner, viser tallene.

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer