MEKKER HOS KUNDEN: Sykkelmekaniker Kjetil Lindblad hos Bike Fixx reiser ut til bedrifter som har inngått avtale om reparasjon av sykler der hvor de ansatte jobber. Her er han hos Storebrand på Lysaker utenfor Oslo og mekker på en av de ansattes sykler for Bike Fixx. FOTO: MORTEN DAHL

MEKKER HOS KUNDEN: Sykkelmekaniker Kjetil Lindblad hos Bike Fixx reiser ut til bedrifter som har inngått avtale om reparasjon av sykler der hvor de ansatte jobber. Her er han hos Storebrand på Lysaker utenfor Oslo og mekker på en av de ansattes sykler for Bike Fixx. FOTO: MORTEN DAHL

Bike Fixx – få sykkelen reparert på jobben

-Vi mener det er et marked for å få reparert sykkelen der kundene er. Derfor har vi etablert Bike Fixx, sier daglig leder i selskapet, sier Steen-Olsen.

Bike Fixx er et oppsøkende mobilt sykkeleverksted som gjennom avtaler med bedrifter i Oslo og Bærum, kan få reparert de ansattes sykler mens de er på jobb. Bike Fixx skal ikke være et et konkurrerende alternativ til vanlige sykkelverksteder, men et nytt konsept som kan bidra til at flere sykler til jobben. Bike Fixx (www.bikefixx.no) har samme morselskap som Stians Sport, men Bike Fixx er etablert på siden av dette selskapet.

Større selskaper
- Vi mener at det har vært et stort udekket behov på dette feltet. Nå prøver vi ut noe nytt, og er i oppstartfasen. Foreløpig har vi inngått avtaler med tre store selskaper i Oslo-området – Statnett, Storebrand og DNB – som alle anser at tilbudet er svært godt og legger til rette for økt sykkelfokus hos disse store arbeidsgiverne. Her får de ansatte de reparert sykkelen der de jobber, sier Stian Steen-Olsen.

FØRTE I SITT SLAG: Stian Steen-Olsen har etablert Bike Fixx, et mobilt verksted der bedrifter kan gjøre avtaler om få fikset de ansattes sykler bedriftenes lokaler mens de er på jobb. - Vi mener det er et marked for å få reparert sykkelen der kundene er, sier Steen-Olsen. FOTO: BIKE FIXX
Bike Fixx har ansatt Kjetil Lindblad. Han børe være kjent for de fleste i bransjen fra Raske Sykler, som for å etablere konseptet i tillegg til å være sykkelmekaniker, og Steen-Olsen tenker seg at når tilbudet blir mer kjent, så vil det bli flere ansatte. Bike Fixx tilbyr tre ulike reparasjons/service-pakker hvorav to av dem gjøres på arbeidsplassen – den mest avanserte reparasjonen - gjøre i Bike Fixx’ lokaler på Lysaker.

Andre steder etter hvert
- Det er så vidt meg bekjent ingen andre som har gjort noe tilsvarende i Norge før på bedriftsbasis. Vi er i startfasen er og er nødt til å lære underveis og sørge for at vi gjør det kundene vil ha. Målet er at vi kan betjene flere bedrifter i andre større byer på sikt. Vi kommer etter hvert til å jobbe for å få flere franchise-takere som kan være interessert i å jobbe med oss andre steder i Norge, sier Steen-Olsen videre.

Bike Fixx fungerer sånn at bedriften går inn på bedriftens servicekalender på Bike Fixx’ hjemmeside, og bestiller time, og så settes sykkelen på sykkelparkeringen med lapp på hva som skal gjøres med den. Når sykkelen er ferdig fikset – i de aller fleste i løpet av arbeidsdagen – vil det bli sendt en Vipps-regning til eieren.

Mer sykling
- Målet er at vi skal ha de beste mekanikerne på laget vårt, sier Steen-Olsen, og legger til at dette er tilbud til primært er de som bruker sykkelen til og fra jobb. Han mener at det kan bidra til at jobbsykling kan bli enda enklere.

- Dette handler om tilrettelegging for de store massene for å sykle til jobb. Infrastruktur som sykkelparkering, garderobe og nå som sykkelen fikses på arbeidsplassen tror vi at vi tar bort ennå en barriere for å flere til å sykle. I stedet for at du må reise til sykkelverkstedet, som i en hektisk hverdag kan være med på å bidra til at terskelen for å sykle blir høyere, så bringer vi verkstedet til deg, og sykkelen blir reparert mens du er på jobb, sier Stian Steen-Olsen.

 

Viktig med system
I garasjeanlegget til Storebrand på Lysaker utenfor Oslo treffer vi Kjetil Lindblad. Han er i full gang med å gjøre service på Merida el-syklene selskapet har kjøpt. I tillegg skal han reparere noen private sykler som de ansatte har bedt ham om å gjøre.

SELGER SYKLER OGSÅ: Bike Fixx selger også el-sykler til bedrifter, og i den avtalen ligger det at Kjetil Lindblad hver 14. dag kommer og gjør service på syklene. Her er han hos Storebrand. FOTO: MORTEN DAHL
- Hver 14. dag kommer jeg til Storebrand for å gjøre service på el-syklene selskapet har kjøpt. Samtidig har ansatte i selskapet via web-kalenderen til Bike Fixx lagt inn noen reparasjoner som han gjør i samme slengen. Disse reparasjonene er de ansatte selv som betaler, sier Lindblad, men lang fartstid fra sykkelbransjen – blant annet med Raske Sykler. Han sier at behovet for et tilbud som Bike Fixx synes å være stort.

- Men alt må settes i system – både for kundene og for oss. Ved siden av reparasjoner bruker de ansatte i selskapene vi har inngått avtale med Bike Fixx’ web-side til å kommunisere med oss. Sammen arrangerer vi ulike sykkeldager – blant annet kick-off for «Sykle til jobben» osv. Vi ser at antallet som nå sykler til og fra jobb – og til og med i jobb-tiden – er økende hos de bedrifter vi har avtale med, sier Lindblad videre.

 

Fikser alle merker

Han mener at mekanikerne i Bike Fixx får gjort jobbene vesentlig raskere enn hos verkstedene i butikkene, fordi her det kun fokus på service og reparasjoner – ikke andre kolleger og kunder.

- Vi gjør reparasjoner på alle merker for de ansatte. De betaler da for reparasjon og service selv. Ved å bruke web-kalenderen kan de beskrive hva som er galt med sykkelen, og jeg kan ta med de delene jeg trenger for å fikse sykkelen ute hos kundene, sier Kjetil Lindblad.

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer