Bergans’ nye og eneste flagship store (så langt) ligger strategisk til ved Oslo Rådhus. Den er på to etasjer og rommer alt du kan tenke deg fra den norske merkevareleverandøren – både hard- og mykvarer. Interiøret er tradisjonsrikt norsk med mye tre, men samtidig moderne. Butikken er ikke overlesset med produkter, noe som gjør den oversiktlig.
Ifølge retail-ansvarlig Ellen Sørum har det tatt seks å etablere butikken i dette lokalet – et lokale som i utgangspunktet ikke var spesielt godt egnet for butikkdrift. Men titter man innom på åpningsdagen, så kommer man inn i en butikk som virkelig klarer å vise fram Bergans’ historie og tradisjoner i en moderne innpakning.
Sammen med Sørum kunne en stolt adm. dir. Leif Holst-Liæker foran 120 inviterte gjester erklære butikken for åpnet. Holst-Liæker er spesielt opptatt av at Bergans skal være en bærekraftig bedrift, og det får man tydelig fram i butikken.
- Her kan kunder komme inn med brukte Bergans-produkter, levere dem inn og få pant for dem ved kjøp av nye produkter. Er de brukte produktene i relativt god stand selger vi dem som second-hand i butikken, hvis ikke gir dem til Human Bridge, som omgjør stoffene til bilseter. Vi har også en systue, som vil være åpen seks dager i uka, der man kan få reparert plaggene sine. I tillegg vil vi ha utleie av dyrere produkter som telt og sekker. Vi ønsker å framstå som en seriøs aktør i klimaarbeidet og vil gi et så lite fotavtrykk som mulig, sa Holst-Liæker. Før det hadde kveldens konferansier Øyvind Loven fra Radio Norge prøvd å få opp stemningen med humor, før kveldens offisielle program ble avsluttet med moteshow i trappa.
Butikken er altså på to plan og på til sammen 800 kvadratmeter. Holst-Liæker sier at det ikke er planer om flere slike butikker pr nå, og at man må lære seg å drive butikk før man eventuelt kommer til å vurdere flere flagship-stores.
- Dette er vårt utstillingsvindu der vi får vist alle våre produkter, hvem vi er og hva vi står for, sier Bergans-sjefen.
Butikksjef Roar Larssen sier at for ham blir det spesielt viktig å snakke med butikk-kundene om turopplevelser for store og små.
- Butikken skal inspirere til å dra ut i naturen, sier han.