- Vi har satset altfor bredt i for mange markeder. Det har vært utfordrende for oss samtidig som det har hindret å kunne prioritere enkelte markeder framfor andre, sier adm. dir. Leif Holst-Liæker i Bergans i en pressemelding.
Styret og ledelsen i selskapet har de siste ni månedene jobbet med en strategiplan som har ført til at Bergans er nødt til å ta noen grep internasjonalt.
- I løpet av de siste 10 årene har Bergans ekspandert i flere internasjonale markeder samtidig Dette har vært utfordrende for selskapet, og ført til en uklar prioritering. Nå kommer vi til å øke våre investeringer i produkter, salg og markedsføring spesielt i det nordiske markedet, i Tyskland, Østerrike og Sveits og Benelux. Samtidig vil vi legge ned våre salgsorganisasjoner i USA, Canada, Storbritannia, Italia og Frankrike. I disse markedene vil vi være til stedet kun gjennom leverandører eller distributører, sier Holst-Liæker. I Russland vil datterselskapet bli omgjort til en distributør.
Holst-Liæker innrømmer at dette er en tøff, men nødvendig beslutning å ta, og at det økte fokuset på visse markeder, produkter og merkevarebygging vil gjøre det mulig å forbedre Bergans’ tilbud til sluttbrukere og forhandlere, samtidig som det vil styrke Bergans ytterligere internasjonalt .
Strategien innebærer at Bergans vil ha fokus på en helt ny alpin ski-kolleksjon, samtdig som man ønsker å styrke hiking-kolleksjonen ytterligere. Også i kategorier hvor Bergans tradisjonelt har vært ledende innen teknologi og erfaring, som for ryggsekker og telt, vil få ennå større oppmerksomhet.
- Produktutviklingskapasiteten vil økes kraftig og bli ennå mer forbrukerorientert. Dette vil gjøre det mulig å strømlinjeforme våre kolleksjoner og produktpotefølje, sier Bergans-sjefen videre.