INTERNASJONAL ENDRING: Bergans endrer sin internasjonale strategi og vil ha fokus på færre markeder, noe som betyr at man blant annet legger ned USA-kontoret.

INTERNASJONAL ENDRING: Bergans endrer sin internasjonale strategi og vil ha fokus på færre markeder, noe som betyr at man blant annet legger ned USA-kontoret.

Bergans endrer internasjonal strategi

Økt fokus på det nordiske markedet, Alpe-landene og Benelux, og nedleggelse av salgsorganisasjonen i blant annet USA er noe av det Bergans kommer til å jobbe videre etter i tiden som kommer.

SJEF: Bergans
SJEF: Bergans' adm. dir., Leif Holst-Liæker.

- Vi har satset altfor bredt i for mange markeder. Det har vært utfordrende for oss samtidig som det har hindret å kunne prioritere enkelte markeder framfor andre, sier adm. dir. Leif Holst-Liæker i Bergans i en pressemelding.

 

Ni måneders strategi-jobbing

Styret og ledelsen i selskapet har de siste ni månedene jobbet med en strategiplan som har ført til at Bergans er nødt til å ta noen grep internasjonalt.

- I løpet av de siste 10 årene har Bergans ekspandert i flere internasjonale markeder samtidig Dette har vært utfordrende for selskapet, og ført til en uklar prioritering. Nå kommer vi til å øke våre investeringer i produkter, salg og markedsføring spesielt i det nordiske markedet, i Tyskland, Østerrike og Sveits og Benelux. Samtidig vil vi legge ned våre salgsorganisasjoner i USA, Canada, Storbritannia, Italia og Frankrike. I disse markedene vil vi være til stedet kun gjennom leverandører eller distributører, sier Holst-Liæker. I Russland vil datterselskapet bli omgjort til en distributør.

 

Tøff, men riktig avgjørelse

Holst-Liæker innrømmer at dette er en tøff, men nødvendig beslutning å ta, og at det økte fokuset på visse markeder, produkter og merkevarebygging vil gjøre det mulig å forbedre Bergans’ tilbud til sluttbrukere og forhandlere, samtidig som det vil styrke Bergans ytterligere internasjonalt .

 

Ny alpin ski-kolleksjon

Strategien innebærer at Bergans vil ha fokus på en helt ny alpin ski-kolleksjon, samtdig som man ønsker å styrke hiking-kolleksjonen ytterligere. Også i kategorier hvor Bergans tradisjonelt har vært ledende innen teknologi og erfaring, som for ryggsekker og telt, vil få ennå større oppmerksomhet.

- Produktutviklingskapasiteten vil økes kraftig og bli ennå mer forbrukerorientert. Dette vil gjøre det mulig å strømlinjeforme våre kolleksjoner og produktpotefølje, sier Bergans-sjefen videre.

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer