Atomic og Salomon dropper Ispo

Publisert: 12.09.2017 Forfatter: Morten Dahl
Atomic og Salomon dropper Ispo
IKKE ISPO: Amer Sports har bestemt at de dropper Ispo for Atomic og Salomon i januar 2018. FOTO: ISPO

Amer Sports har bestemt seg for å droppe kommende Ispo – i alle fall med fysiske stands for Atomic og Salomon. I stedet vil man heller satse på et samarbeid med de ledende kjedene gjennom Ispos digitale plattformer.

Amer Sports hevder at de to skimerkene har om lag 35 prosent markedsandel i det vanskelige skimarkedet. Nå vil ikke selskapet dukke opp med Salomon og Atomic på Ispo i slutten av januar neste år. Besparelsene på å ikke være med på Ispo fysisk med egne stands, skal Amer i stedet bruke på store investeringer på Ispos digitale forretningsløsning med spesielt fokus på de såkalte «Concumer Oureach-tilbudene. En del av de sparte midlene vil også gå med til test av utstyr ute i felten.

Møter få kunder
Avgjørelsen ved å utebli fra Ispo fysisk er tatt i samråd med Amer Sports salgsteam i Europa, men det er opp til hvert enkelt lands avdelinger om de vil være med på nasjonale messer.
Bakgrunnen for å utebli fra messen er at Ispo ikke lenger er en effektiv plass å møte relevante kunder på, siden så mange som to-tredel av de europeiske forhandlerne ikke deltar på messen. I tillegg kommer svært få fra det viktige japanske markedet til messen. Ifølge president i Salomon, Jean-Marc Pambet, er de relativt åpne standsene til de to skimerkene et sted hvor folk kommer primært for å se, inklusiv konkurrenter som også tar bilder av produktene deres. Pambet understreker at datoene for Ispo i januar ikke har noe å si for beslutningen som er tatt. Når det gjelder Salomon klær og sko, er flesteparten av ordrene gjennomført i desember.
Markedssjef for Amer Sports i Norge, Fredrik Mandt, sier at beslutningen om å utebli fra Ispo med Atomic og Salomon ikke får noen konsekvenser i Norge.

- Vi registrerer at selskapet har endret sin tilstedeværelse på Ispo. Status for vår deltagelse på Norspomessen er uendret, sier han.
Ringvirkninger
Observatører lurer nå på om Amer Sports beslutning kan få ringvirkninger ut i resten av ski-indstrien,. Det skjedde da Nike og adidas tidligere trakk seg ut av messen.
Ifølge Sporting Goods Intelligence (SGI) vil Rossignol delta på Ispo i januar, men de vil vurdere videre deltakelse senere. Tecnica Group bekrefter også at de vil delta på messen i slutten av januar