Asics med strategisk valg

Publisert: 22.05.2017 Forfatter: Moten Dahl
Asics med strategisk valg
ASICS: Asics økte ikke omsetningen i Europa første kvartal, som følge av en bevisst strategi.

Asics øker ikke lenger omsetningen i den såkalte EMEA-regionen. Men det er ifølge ledelsen ventet som en følge av ny strategi.

Asics har bestemt seg for å justere distribusjonen av ikonisk sko i det europeiske markedet, og dette har ført til at det ble en nedgang i omsetningen første kvartal i år på 7,5 prosent i den såkalte EMEA-regionen, som omfatter Europa, Midt-Østen og Afrika, der Europa ikke overraskende er det dominerende markedet.

Også nedgang i Amerika
Selskapets ledelse sier at dette er i henhold til den strategiske planen som er valgt og at Asics igjen vil øke omsetningen i regionen mot slutten av året. Ifølge Sporting Goods Intelligence (SGI) gikk salget av Asics-produkter ned med 12,9 prosent i EMEA-regionen.
I tilegg til nedgangen i Europa, var det også en tilbakegang i salget i Amerika og Japan på 4 prosent.
Asics outdoor-merke Haglöfs hadde heller ikke noe godt første kvartal, med en nedgang i omsetbingen på 13,1 proseNt – noe som primært skyldes svært dårlig salg av sko.