– Anton Sport går så det suser!

Publisert: 05.11.2019 Forfatter: Birgitte S. Skjerven
– Anton Sport går så det suser!
STORFORNØYD. Morten Borgersen, daglig leder i Sportsnett og Anton Sport var mer enn fornøyd med oppmøte på åpningsdagen av Sportsnett CC Vest.

Morten Borgersen, daglig leder i Anton Sport, mener retail lever i beste velgående. Folk handler hos sportskjeden som aldri før. Totalt oppnådde selskapet 7,4 prosent vekst etter tredje kvartal.

Borgersen er klar på at denne veksten ikke kommer av seg selv. Det hjelper ikke å ha fine varer hvis ikke de ansatte har riktig kompetanse. I Anton-systemet måles og evalueres alt og alle, slik at de raskt kan justere der det trengs.

– Vi måler alt ned til den enkelte selges resultat fra dag til dag, sier han.

Sterkt tredje kvartal

Starten på året var ikke så god som fjoråret, men fra andre kvartal og utover året har Anton Sport økt omsetningen. Første kvartal endte ned -3,3 prosent fra fjoråret, andre kvartal var opp 10,4 prosent og tredje kvartal var opp hele 16,7 prosent mot året før.

Full gass

Siden sommeren har organisasjonen jobbet på spreng med å få på plass nye butikker og sluttføre oppkjøp.
I løpet av en kort måned har selskapet åpnet to store butikker og kjøpt opp Milslukern. Sportsnett åpnet på CC-Vest i Oslo 17. oktober og 24. oktober åpnet dørene til en ny Anton Sport på Jessheim storsenter. Samtidig med rigging av nye butikker, har de jobbet med en seriøs opprydding og oppussing av Milslukern, som skal stå klar 7. november. Borgersen er sikker på at folk vil fortsette å komme i butikken, hvis de klarer å levere på kompetanse, service og vareutvalget kundene vil ha.

– setter ny standard

UT PÅ TUR. VR-telttur med Helsport.

Ambisjonsnivået for den nye Sportsnettbutikken var høyt. Borgersen så potensialet i det spesielle lokalet, som i tillegg hadde bedre plass til nettbutikken og lageret. Butikken er nå i full drift, men sjefen har planer om å kunne tilby opplevelser i butikken langt utover en god handel.

– Sportsnett CC-Vest setter en ny standard innen retail i Europa. Dette er bare starten på noe som vil mangle sidestykke, forteller Borgersen stolt.

Butikken på 650 kvadratmeter har også en 250 kvadratmeter stor mesanin. På åpningsdagen var hele lokalet fylt til randen med varer til sterkt nedsatte priser. FORNØYD KUNDE: Aaseth var tidlig ute og gjorde et lite kupp. 

– Det var en fantastisk åpningsdag hvor en sjeldent høy andel av de ca. 2000 besøkende handlet – og de handlet mye.
Borgersen er imponert over innsatsen de ansatte har lagt ned for å få butikken klart til åpningsdagen. Klatreveggen midt i lokalet var på plass, men det manglet fremdeles noe av teknologien som hører til det nye konseptet.

– Vi vet at det vil ta noe tid før denne butikken setter seg i markedet, men jeg har klokkertro på at konseptet vil lykkes over tid. Jeg er stolt over innsatsen som er lagt ned for å klare å lage en så strøken butikk på kort tid. Her er det mange som har blødd for drakta, sier han.

En uke etter de åpnet butikken i Oslo, var det åpning av en ca. 1000 kvadratmeter Anton Sport-butikk på Jessheim Storsenter. Borgersen er like fornøyd med utviklingene der, og innsatsen til de ansatte.

– Det er gjort en fantastisk jobb av alle ansatte i butikken. Vi knuste omsetningsmålet og hadde besøk av over 6000 kunder den første dagen.