Amundsen mot nye høyder

Publisert: 07.01.2019 Forfatter: Birgitte Skjerven
Amundsen mot nye høyder
Erik Friis, til venstre, og industridesigner Jørgen Amundsen og er gründerne bak Amundsen Sports. Amundsen Sports lager klær for sport, fritid og friluftsliv, utfra grunntanken om at klærne skal være funksjonelle og praktiske, men det skal også se bra ut.

2018 ble det beste året noen sinne for Amundsen Sports as. I løpet av de siste to årene har den norske utstyrsprodusenten doblet omsetningen.

I 2018 omsatte Amundsen Sports as for til sammen 36 millioner norske kroner. Oppmerksomheten fra Europa og USA har også økt, og i fjor gikk halvparten av eget nettsalg, som er på cirka seks millioner norske kroner, til utlandet.

Men, det norske markedet er fremdeles det største, og utgjør om lag to tredjedeler av omsetningen. Amundsen Sports har et godt fotfeste i skidestinasjonene og er per i dag, størst i de store norske byene, med Anton Sport som den aller største kunden.

Kvalitet fremfor vekst

I dag er produktene deres i 55 utsalgssteder i Norge, men interessen fra det amerikanske markedet øker så potensialet for videre vekst utenfor Norge er stort. For å beholde kontrollen over merkevaren i det amerikanske markedet, etablerte de Amundsen Sports Inc, og ansatte sin egen norske salgsansvarlig. De startet forsiktig vinteren 2017 med 1 forhandler i USA, i 2018 økte antallet til 16, og i løpet av 2019 tar Amundsen Sports sikte på å være profilert og representert i 25 utsalgssteder i USA.

- Vi har takket nei til en stor amerikansk nettleverandør fordi vi vil holde kontrollen. Vi kan ikke fighte på volum og pris, derfor er det viktig for oss å tenke kvalitet og endre oss sakte i tråd med strategien. Vi skal ikke hoppe på kortsiktig salg, men tenke fremover å følge med i timen, sier Erik Friis, salgssjefen i Amundsen Sports.

Det er mye som tyder på at de har fulgt godt med. Friis forteller at de opplevde en vekst i innsalget for denne vinteren på 70 prosent, og at de har en 100 prosent økning på innsalget for sommersesongen sammenlignet med i fjor.

- Vi må passe på de fysiske gode butikkene, de er vi avhengig av. Mister vi de, mister vi alt, sier han.

Unik merkevare

En solid forankret forretningsstrategi, enestående historie og en unik produktdesign har gitt den norske merkevaren en plass blant de eksklusive nisjeleverandørene. I sommer fikk Amundsen Sports fem sider fortjent plass i jetsett-magasinet Monocle, noe som ga dem et betydelig løft, både i nettsalg og oppmerksomhet.


Salgssjef i Amundsens Sports as, Erik Friis.

-Vi pusher ikke varer lenger. Vi vil ta vare på de forhandlerne og kundene vi har. Vi er ikke for alle, sier Friis.

Friis opplever at mange setter pris på at de ikke finnes over alt. Og han mener det er et gode at de er en nisjeleverandør i markedet.

-Vi har funnet et bra volum og har det fint med det. Det er ikke noe mål for oss å være en milliardindustri.