Både amerikanske Amazon og kinesiske Alibaba etablerer seg med virksomheter i Europa.

Både amerikanske Amazon og kinesiske Alibaba etablerer seg med virksomheter i Europa.

Amazon og Alibaba suser videre

Hva skjer med nettgigantene? Like etter at både Asos og Zalando slapp sine resultatvarsler, kom Alibaba og Amazon med uventede tall. De to store haiene i andedammen, som blant annet opererer stort i sportsbransjesegmentet, rapporterte nylig om høyere avkastning enn forventet, til tross for lavere salgstall enn forventet.

Amazons økte salget med 20 prosent til 72,4 milliarder dollar i 4. kvartal, som ble avsluttet 31. desember. Dette var en økning på 21 prosent i lokal valuta. Dermed spratt hele selskapets netto fortjeneste opp 63 prosent, til 3 milliarder dollar. Men, aksjekursen sank med mer enn 5 prosent, noe de forklarer med en nedjustert forventning til 1. kvartal på grunn av problemer med markedet i India.

Fortsatt vekst

Den amerikanske giganten forventer en salgsøkning på 10 – 18 prosent i 1. kvartal, men valutaen vil redusere avkastningen med 2,1 prosent.
Det er også forventet et driftsresultat på mellom 2,3 milliarder og 3,3 milliarder dollar for første kvartal. Til sammenligning var driftsresultatet på 1,9 milliarder dollar samme periode i fjor.
Amazons netto inntekt for regnskapsåret 2018 landet på 10,1 milliarder dollar,en økning på hele 31 prosent fra foregående år.

Satser i Norge

Mye av veksten til Amazon kommer fra nye tjenester innen «Cloud computing business», og i dette segmentet opplevde selskapet en inntektsøkning på 45 prosent.
Ifølge avisen E24 er det et slikt selskap Amazon etablerer i Norge. Selskapet Amazon Web Services (AWS), leverer skytjenester til store bedrifter verden over. Målet med etableringen av lokalkontor i Oslo, er å bli Norges største leverandør av datasentre.
Selskapets drift i Norge omhandler i dag databehandling, lagring, databaser, kunstig intelligens, IoT, maskinlæring, mobilitet og serverløshet. Selskapet er allerede etablert både i Sverige, Danmark og Finland. 

Omnikanal stunts i Europa

I julen lanserte Amazon seks fysiske pop-up-butikker i Europa, med over 2000 utvalgte produkter i varesortimentet. I tillegg inviterte de kundene sine til 136 ulike arrangementer og workshops i storbyene Amsterdam, London, Madrid, Milan og Paris. Resultatet av denne satsingen har vi dessverre ikke oversikt over.

Alibabas salg påvirkes av handelskrigen

Alibaba Group Holdings inntektsøkning for 3. kvartal, som sluttet 31.desember, var den svakeste på fire år. Den viktigste årsaken var den svake veksten i kinesisk økonomi, som igjen tilskrives handelskrigen med USA.

Økt salg, dårligere enn forventet

Den kinesiske nettgiganten økte salget med 41 prosent, mot samme periode i fjor, og landet på 117.280 millioner Kinesiske Yuan Renminbi, tilsvarende omtrent 17,5 milliarder dollar. Langt lavere enn markedet forventet.

Fråtsekalas

11. november sitter milliardene løst når Alibaba kjører sin «Singles Day». Denne handledagen i 2018 genererte 30 milliarder dollar, noe som viste seg å være den svakeste veksten siden denne snodige merkedagen for ugifte unge voksne ble etablert for 10 år siden. Dette førte til at teknologigiganten senket forventet inntekt med 4 til 6 prosent for inneværende år.
Men selskapets netto fortjeneste spratt uansett opp med 33 prosent, til ca. 4,6 milliarder dollar, over forventningene i markedet.
Inntektene fra kjernevirksomheten, netthandel, økte også med 40 prosent til ca. 4,6 milliarder dollar.

Opp i sky

Alibaba fortsetter en målrettet satsing utover netthandelsvirksomheten for å nå nye kundegrupper. De investerer blant annet, i likhet med Amazon, tungt i skytjenester, AI og digital underholdning. Områder de opplever betydelig vekst i.
Samlet sett økte driftsoverskuddet for Alibaba Group Holdings med 13 prosent, til omtrent 608,5 millioner dollar.

En digital silkevei

I september kjøpte Alibaba seg inn i russiske Mail.ru med 48 prosent. Mail.ru er et selskap som kontrollerer flere sosiale nettverk i Russland, i tillegg til det russisk telekomselskapet, Mega Fon.
Alibaba er allerede etablert i Russland gjennom Aliexpress, en internasjonal nettbutikk som selger produkter fra Kina i andre land.
Den strategiske satsingeni Russland, er en del av Alibabas plan om å bygge seg en digital silkevei gjennom Eurasia.

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer