Amazon legger ned pop-up-butikkene, men satser videre i den fysiske verden med blant annet de kassaløse butikkene Amazon Go. Foto: Amazon
Strategiendringen ble kjent gjennom Wall Street Journal 7. mars og i løpet av neste måned vil alle butikkene være avviklet. Dette gjelder de små
kioskbutikkene som i stor grad kun selger mindre varer og forbrukerelektronikk. Ingen av Amazons fysiske butikk-konsepter har så langt konkurrert direkte med de fysiske sportsbutikkene, men de fortsetter å bygge opp sine salgskanaler i uforminsket fart.
Pop-up-strategien
Amazons
ville bruke butikk-konseptet til å fange interessen hos forbipasserende, få de til
å teste de nyeste produktene med personlig service og opplæring.
«Etter en grundig gjennomgang har vi besluttet
å avvikle vårt popup-konsept. I stedet øker vi antall Amazon Books og Amazon
4.star, og vil gjennom disse gi en bedre kundeopplevelse og et bredere utvalg,» er begrunnelsen en talsperson for Amazon ga til WSJ.
Styrker sin omnikanal
Endringen er et ledd i Amazons
stadige justeringer av salgskanalene. For samtidig som de stenger pop-upene,
utvider de bokhandlervirksomheten sin og de såkalte 4-stjernes-butikkene,
butikkene som har varer vurdert til 4 stjerner eller mer av egne kunder.
«Vi ser frem til å åpne flere
nye butikker i nye lokaler dette året. Her vil vi tilby blant annet bøker,
leker, spill og hjemelektronikk, i tillegg til Amazon-produkter», forteller
selskapet.
Bremser ikke
At pop-up butikkene stenger betyr ikke at de gir seg med utvikling av nye fysiske butikkkonsepter. Amazon ruller i disse dager ut sine kassaløse butikker, Amazon Go. Dermed har de ikke tenkt til å gi opp
satsinger i den fysiske verden med det første.
Tilbake