Amazon legger ned pop-up-butikkene

Publisert: 07.03.2019 Forfatter: Birgitte S. Skjerven
Amazon legger ned pop-up-butikkene
Amazon legger ned pop-up-butikkene, men satser videre i den fysiske verden med blant annet de kassaløse butikkene Amazon Go. Foto: Amazon

Nettgiganten Amazon stenger alle sine 87 pop-up butikker og avslutter dermed det flerårig eksperiment med de små gateplan-butikkene.

Strategiendringen ble kjent gjennom Wall Street Journal 7. mars og i løpet av neste måned vil alle butikkene være avviklet. Dette gjelder de små kioskbutikkene som i stor grad kun selger mindre varer og forbrukerelektronikk. Ingen av Amazons fysiske butikk-konsepter har så langt konkurrert direkte med de fysiske sportsbutikkene, men de fortsetter å bygge opp sine salgskanaler i uforminsket fart.

Pop-up-strategien

Amazons ville bruke butikk-konseptet til å fange interessen hos forbipasserende, få de til å teste de nyeste produktene med personlig service og opplæring.
 «Etter en grundig gjennomgang har vi besluttet å avvikle vårt popup-konsept. I stedet øker vi antall Amazon Books og Amazon 4.star, og vil gjennom disse gi en bedre kundeopplevelse og et bredere utvalg,» er begrunnelsen en talsperson for Amazon ga til WSJ.

Styrker sin omnikanal

Endringen er et ledd i Amazons stadige justeringer av salgskanalene. For samtidig som de stenger pop-upene, utvider de bokhandlervirksomheten sin og de såkalte 4-stjernes-butikkene, butikkene som har varer vurdert til 4 stjerner eller mer av egne kunder.
«Vi ser frem til å åpne flere nye butikker i nye lokaler dette året. Her vil vi tilby blant annet bøker, leker, spill og hjemelektronikk, i tillegg til Amazon-produkter», forteller selskapet.

Bremser ikke

At pop-up butikkene stenger betyr ikke at de gir seg med utvikling av nye fysiske butikkkonsepter. Amazon ruller i disse dager ut sine kassaløse butikker, Amazon Go. Dermed har de ikke tenkt til å gi opp satsinger i den fysiske verden med det første.