VANT PRIS: Alfaprosjektet «Alfa Eventyrereren» har vunnet internasjonal kommunikasjonspris. FOTO: ALFA SKO

VANT PRIS: Alfaprosjektet «Alfa Eventyrereren» har vunnet internasjonal kommunikasjonspris. FOTO: ALFA SKO

Alfa Sko vant gjevt EM-gull i kommunikasjon

Prosjektet Alfa Eventyreren har vunnet det som av mange karakteriseres som EM i kommunikasjon. I forrige uke ble det prestisjefylte kommunikasjonsmesterskapet avholdt i London. Flere norske kommunikasjonsprosjekter var nominert og den tradisjonsrike, norske skoprodusenten Alfa Sko gikk av med seieren. Det ble gull i PR-EM for prosjektet Alfa Eventyreren.

Sabre Awards anses som en av de mest prestisjefylte PR-prisene i Europa, og går sammen med European Excellence Awards for å være kommunikasjonsbransjens uoffisielle europamesterskap. Alfa var en av de 10 prosentene som slapp gjennom nåløyet til juryen og kom videre av hele 2400 påmeldte bidrag. Norge var nominert med 30 prosjekter. I går ble prisutdelingen i det som kalles PR-EM avholdt i London og Alfa Eventyreren vant i kategorien Industry Sectors, Fashion and Beauty. I tillegg fikk Alfa Eventyreren utdelt utmerkelsen Certificate of Excellence, som er en ekstra anerkjennelse fra juryen av innovative prosjekter. Prosjektet blir hedret for samlet bruk av sosiale medier, i kategorien Social Media Collective.

 

- Solid anerkjennelse
- Dette er rett og slett en annerkjennelse på arbeidet vi har nedlagt i dette prosjektet. Da vi kom opp med ideen var vi spente på hvordan det ville være å sende en skotester ut på tur i et år og hva det ville gi oss. Denne utmerkelsen gir oss en god tilbakemelding på at vi har gjort et godt stykke håndverk, sier administrerende direktør i Alfa Sko AS, Pål Olimb. 

UT PÅ TUR: Andreas Orset er mannen som har fartet land og strand rundt i Norge med Alfa sko på beina for å inspirere andre til å komme seg ut i naturen. Nå har prosjektet «Alfa Eventyreren» vunnet internasjonal kommunikasjonspris. FOTO: ALFA SKO


Du kunne lese et stort intervju med eventyrereren Andres Orset sist høst i SPORT.

Prosjektet «Alfa Eventyreren» treffer dypt inn i den norske folkesjelen og skaper oppmerksomhet langt utover Norges grenser, selv om det egentlig bare handler om en ung mann på tur. Eventyreren er rett og slett en jobb, hvor en person er ansatt for å gå, og han får lønn for det. Den lange fotturen er et samarbeidsprosjekt mellom den norske skoprodusenten Alfa og paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv. Målet er å sette fokus på Norge som friluftsland og vise frem friluftslivets gleder og fordeler. Med seg på laget har Alfa kommunikasjonsbyrået PR-operatørene.

Inspirere folk til å komme seg ut
- Norsk natur er kanskje den flotteste og mest spektakulære i verden, og tur og ski er viktige aktiviteter for de fleste grupper av befolkningen. Likevel er det mange som har behov for inspirasjon til å bruke naturen. Med «Eventyreren» har vi i Alfa ønsket å inspirere folk til å komme seg ut på tur. Det er moro at vi får en slik utmerkelse som gir en tydelig tilbakemelding på at har tatt gode grep og gjort noe riktig på kommunikasjonsfeltet, avslutter Olimb.
Prosjektet startet høsten 2015, da Alfa, sammen med Norsk Friluftsliv, lyste ut den høyst uvanlige stillingsannonsen. I snart ett år har Eventyreren, 25 år gamle Andreas Orset, gått tur. Han ble valgt ut blant 1030 søkere da Alfa Sko lyste ut stillingen. Gjennom sosiale medier og blogg skal han formidle sine opplevelser og ekstremteste turskoene til Alfa. På både lange og korte, spektakulære og ordinære turer gjennom ett helt år, har Eventyrerens oppdrag vært å vise frem turglede, Norge som friluftsland og verdien av fysisk aktivitet.

Avsluttes i juli
Eventyreren kaller seg @alfaeventyreren i sosiale medier og du kan følge turen hans på Facebook, Instagram og Snapchat. I tillegg har han en blogg på alfa.no/explorer som skildrer opplevelsen som eventyrer og gir inspirasjon til andre som vil ut på tur.  

Den 18. juli legger Eventyrer-Andreas ut på sin siste tur. Sammen med blant annet Aleksander Gamme vil Andreas Orsets år som Eventyrer avsluttes med en sjarmøretappe til «målgang» ved Vinjerock-festivalen ved Eidsbugarden.

 

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy