Alfa satser i Sverige

Publisert: 10.05.2017 Forfatter: Morten Dahl
Alfa satser i Sverige
SVERIGE NESTE: Alfa satser sterkere i Sverige, og har etablert eget datterselskap i landet.

Alfa Sko vil øke sin tilstedeværelse i Sverige. Som et ledd i dette har selskapet etablert et eget svensk datterselskap for å få fart på distribusjonen hos våre naboer i øst.

Som de fleste kjenner til har Alfa, som ble grunnlagt for nesten 90 år siden, vært gjennom en fornyelsesprosess. Nå skal merkevaren tas videre til Sverige med eget datterselskap.


Langsiktig satsing
- Alfa starter i 2017 en langsiktig satsning i Sverige gjennom å etablere eget datterselskap med to ansatte der borte. Etablering i Sverige er en del av våre ambisiøse vekstplaner, adm. dir. i Alfa, Pål Olimb i en kommentar til SPORT. Han sier at det aktive norske friluftslivet er blitt et begrep også i Sverige og man har i tillegg mye til felles når det gjelder språk klima, natur og bruk.

- Vi opplever derfor at vår sterke posisjon blant norske friluftsentusiaster er en god referanse hos våre naboer i øst. At vi tidligere har en mangeårig historie med å utvikle og levere sko til Sverige sammen med Haglöfs anser vi heller ikke som noen ulempe. Det er derfor naturlig for oss å gjøre en målrettet satsning i Sverige på vår vei ut i verden, sier Olimb videre. 

 

Eks-Haglöf’ere
I och med att Alfa nå bevisst har fornyet og utviklet sitt sortiment av både vandrings- og jaktsko, vil selskapet også nå nye konsumenter på nye markeder. I Sverige har merkevaren ifølge Sportfack hatt et begrenset nærvær og produktene har vært å finne i et 10-talls butikker. Det svenske datterselskapet har fått navnet Alfa Sko AB, og de som skal drive virksomheten er Jonas Karlsson og Ola Henningsson, som begge tidligere har jobbet for Haglöfs.
- Jeg kjente til merkevaren fra tidligere da Haglöfs eide det. Så jeg visste at det handler om highend-produkter. Nå vil og Henningson bygge opp distribusjonen i Sverige. Vi kommer først til å ha fokus på dyktige spesialister, sier Karlsson til Sportfack.
Sportfack skriver videre at satsingen i Sverige bygger på langsiktighet. I år starter selskapet å bygge opp et fungererende distrusjonsnett og først neste kommer man å satse på større markedskampanjer.