Adidas AG øker inntektene, men frykter at en valutakrig vil ramme det tyske selskapet hardt økonomisk.

Adidas AG øker inntektene, men frykter at en valutakrig vil ramme det tyske selskapet hardt økonomisk.

Adidas øker inntektene, men frykter valutakrig

Adidas leverte et resultat etter skatt på 531 millioner euro, opp 34 prosent fra sammeperiode i fjor. Inntektene økte med 4,7 prosent til 5,5 milliarder euro. Inntektsveksten var i hovedsak drevet av virksomheten i det Kinesiske markedet og fra netthandelen.

I forbindelse med rapporten fra det tyske selskapet sier den danske toppsjefen, Kasper Rørsted til CNBC at det ikke er en tollkrig mellom USA og Kina som bekymrer ham mest.
Men at han frykter en valutakrig mellom verdens to største økonomier. Rørsted sier en svekkelse av den kinesiske valutaen vil ha en «betydelig innvirkning» på selskapets resultater fordi 25 prosent av virksomheten i Kina er i lokal valuta.

– Etter min mening vil ikke en valutakrig ha noen vinnere. Det kommer til å bli et tap for alle selskaper og regioner, sier han.

LES OGSÅ: straffetoller-er-en-katastrofe

Den tyske sportstøy-produsenten gjør så mye som 45 prosent av sin samlede virksomhet i USA og Kina, så hvis en valutakrig fører til at de to landene svekker sine valutaer, så vil det skade tilsvarende selskaper som Adidas som veksler inntjeningen inn i euro.

Adidas har 57.000 ansatte verden. I tillegg eier i merket Reebok.


Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer