adidas med gode kvartalstall

Publisert: 22.05.2017 Forfatter: Morten Dahl
adidas med gode kvartalstall
KVINNER: Løps- og kvinneprodukter er blant vinnerne i adidas første kvartal i år, viser tall. FOTO: ADIDAS

adidas-gruppen fortsetter å levere gode tall. Omsetningen i første kvartal i år var 18,9 prosent opp, med en økning for adidas-merkevaren på 17,6 prosent.

Gruppens totale økning på 18,9 prosent første kvartal i år sammenliknet med samme periode i 2016, betød at adidas-gruppens omsetning endte på 5,671 millioner Euro. adidas-gruppen har som kjent oppgradert målet om salgstall på 27 milliarder i 2020 – mot det opprinnelige målet på 25 milliarder Euro.

Løp, outdoor og kvinner øker
adidas-merkevaren gjør det særdeles skarpt i gruppen med en økning på 17,6 prosent i første kvartal. Særlig er det løp og outdoor som gjør det godt, og spesielt er salget mot kvinner sterkt økende. «Kvinneprodukter» økte med 28 prosent, og utgjør nå 25 prosent av det totale salget.
adidas opplvede nedgang i omsetningen innen basketball og fotball. Førstnevnte skyldes i all hovedsak at gruppen sa fra seg hovedsponsoratet for den amerikanske basketball-ligaen. Opphøret skjer i løpet av andre kvartal i år.

Bra i Vest-Europa
adidas økte salget i Vest-Europa med 8 prosent, mens Reebok gikk oppmed 25 prosent.
Reebok økte omsetningen med 13,3 prosent i første kvartal, og økningen skjer i alle regioner – bortsett fra i Nord-Amerika.