GODE ADIDAS-TIDER: 2016 ble et meget godt år for adidas’ danske sjef, Kasper Rorsted. Nå oppjusteres målene for femårsplanen som avsluttes 2020.

GODE ADIDAS-TIDER: 2016 ble et meget godt år for adidas’ danske sjef, Kasper Rorsted. Nå oppjusteres målene for femårsplanen som avsluttes 2020.

adidas høyner målsetningene for 2020

2016 ble et så godt år for adidas, at tyskerne nå oppgraderer målene for femårsplanen som varer fram til 2020. Man antar at omsetningen vil ende på et sted mellom 25 og 27 milliarder Euro dette året.

Det var i 2014 at adidas satte iverk sin femårsplan for perioden 2015-2020. Men fjoråret ble så bra at ledelsen med danske Kasper Rorsted i spissen, nå oppgraderer målene slik at omsetningen trolig ender på et sted mellom 25 og 27 milliarder Euro i omsetning i 2020.

Aksjene opp
Det opprinnelige målet for femårsplanen fram mot 2020 var 22 milliarder Euro. I tillegg forventer man at den såkalte operasjonelle marginen vil være på 11 prosent for adidas og Reebok.
adidas-gruppen forventer en årlig vekstrate på mellom 10 og 12 prosent i konstant valuta.
Som følge av de gode resultatene som ble lagt fram for 2016, gikk aksjene for adidas og Reebok kraftig opp, noe som syntes nødvendig siden Nike og Under Armour hadde gjort det mye bedre på aksjemarkedet den siste tiden. adidas ønsker fortsatt å kvitte seg med det meste av golfbiten gjennom TaylorMade, men at resten av golf-businessen blir å finne i addias Golf, som blir en integrert del av adidas-merkevaren.

Reebok innfrir ikke
Rorsted understreket videre at Reebok fortsatt ikke innfrir og at resultatene som følge av reorganiseringen som ble gjort i fjor, nå må begynne å synes.
Salget for 2016 for adidas-gruppen var opp med 14 prosent i konstant valuta, og omsetningen endte dermed på 19,291 milliarder Euro. adidas som merkevare hadde solide 21,2 prosent i omsetningsvekst i fjor, og omsetningen for denne merkevaren alene endte på 16,333 mill. Euro. Fottøy var en av vinnerne i fjor, og i Vest-Europa var det god økning innen løp og outdoor. I Nord-Amerika økte adidas som merkevare med 30 prosent.

Flere kvinner i ledelsen
For inneværende år har Kasper Rosted som mål å forsterke merkevaren som den ledende innen fotball, og det skal også fortsatt satses på løp og kvinner. Han har også et ønske om å øke kvinneandelen i ledende stillinger i konsernet, da det viser seg at bare 17 prosent av gruppens 300 ledere er kvinner.


Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer