FORLENGER: adidas forlenger utstyrsavtalen med det tyske fotballforbundet og det tyske landslaget som er i aksjon under EM i Frankrike.

FORLENGER: adidas forlenger utstyrsavtalen med det tyske fotballforbundet og det tyske landslaget som er i aksjon under EM i Frankrike.

adidas forlenger med det tyske fotballforbundet

Samtidig med at det tyske fotball-landslaget kjemper seg gjennom EM, kommer meldingen om at adidas har forlenget avtalen med det tyske fotballforbundet DFB for ytterligere fire år.

Og ikke nok med det. adidas hevder også å ha blitt markedsleder for fotball i Europa.

Tyskland imponerte i sin seneste kamp i EM – iført adidas-drakter – slik de har hatt på seg gjennom flere 10-år. Nå er det klart at den tyske sportsutstyrsprodusenten har forlenget avtalen med det tyske fotballforbundet DFB med fire år fram til og med 2022.

50 mill Euro årlig

Den årlige verdien på avtalen er blitt satt til 50 millioner Euro. Det betyr at den årlige utgiften er dobbelt så høy som den de nå har med det tyske fotball-landslaget.

Fire-årsavtalen er kortere enn tidligere inngåtte avtaler mellom partene. Det kan ifølge eksperter tyde på at det tyske fotballforbundet ønsker å ha døra åpen for andre enn adidas i framtiden. Som en del av den nye adidas-avtalen er det at den tyske produsenten skal utvide produksjonen sin i Tyskland, slik at landslagsdraktene skal produseres i hjemlandet.

Da avtalen ble gjort kjent nylig, sa imidlertid adidas-sjef Herbert Hainer at DFB og adidas «tilhører hverandre».

Salget av tyske landslagstrøyer har gått svært bra etter at fotball-VM ble arrangert i Tyskland i 2006. Etter fotball-VM i Brasil i 2014 ble det solgt om lag tre millioner tyske landslagsdrakter på verdensbasis.


Fotball-leder i Europa

adidas hevder de nå er markedsledende på fotball i Europa, og at omsetningen for fotball totalt kommer til å bikke 2,5 millioner Euro i løpet av 2016. I fjor ble det solgt fotballutstyr for 2,2 millioner Euro fra de tyske stripene. Med 2,5 millioner Euro i fotball-omsetning vil det bety at salget har doblet seg i løpet av de siste 10 årene innen kategorien.

På støvelsiden sier adidas-sjef Hainer at adidas kommer til å ha en markedsandel på 36 prosent i løpet av første kvartal i år i de fem største markedene i Europa. Det gjør at de er litt foran Nike. Når det gjelder fotballbekledning er adidas mye større enn Nike. Hainer understreker at adidas ikke har økt utgiftene prosentvis til markedsføring på fotball i forhold til salget.

adidas var hovedsponsor for ni av de 24 lagene som startet i fotball-EM. Nike er leverandør til seks lag, mens Puma på tredjeplass har fem lag.

Trøye-trøbbel
Puma kom uheldig ut da de sveitsiske draktene revnet svært lett i en kamp under EM. Det viste seg at det var noe feil med garn-produksjonen til disse draktene, og Puma måtte beklage overfor det sveitsiske laget og fotballforbundet.

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer