Active Brands tjener fortsatt godt, men mindre enn før

Publisert: 05.08.2019
Active Brands tjener fortsatt godt, men mindre enn før
Konsernsjef i Active Brands Espen Krogstad til venstre og kommersiell direktør Erik Hegbom.

Active Brands tjente i overkant av 70 millioner kroner i fjor. Svært godt salg av spesielt Kari Traa- og Dæhlie-produkter førte til at Active Brands gjorde tidenes salgshopp og tjente rundt 100 millioner kroner i 2016. De to siste årene har omsetningen fortsatt veksten, mens resultatet før skatt har gått noe ned.

I 2018 hadde Active Brands en omsetning på 967 millioner kroner, en økning på 74 millioner fra året før. Resultatet før skatt endte på 71 millioner, som imidlertid var ned fra 87 millioner i 2017, skriver DN.

– Active Brands har i løpet av 2018 fortsatt å styrke sin posisjon i det europeiske og amerikanske sportsmarkedet. Veksten på 8,2 prosent er organisk basert på de samme merkene som i 2017. Mesteparten av veksten kommer fra det amerikanske markedet, skriver selskapet i sin årsberetning.
Nesten alle merkene våre vokser sier konsernsjef Espen Krogstad til DN. Han er godt fornøyd med utviklingen.

Sliter med høye ullpriser

Han legger imidlertid ikke skjul på at marginene er under press.
– Ja, marginene våre går noe ned, det er vanskelig å holde marginene oppe i sportsbransjen om dagen. Det er jo tøffere konkurranse, men vi blir litt reddet av at over 50 prosent av markedet vårt er utenfor Norge. Konkurransen er tøff i USA også, men ikke som i Norge, sier Krogstad.

Resultatet før skatt er noe svakere enn tidligere, men selskapet fokuserer mest på omsetningen som stiger. Krogstad forteller DN at 2019 startet veldig bra, og at de allerede ser vekst både i omsetning og resultat for helåret.
Krogstad forventer tøffere konkurranse i markedet også i tiden fremover, men tror de er godt rustet med flere ben å stå på. En annen utfordring er høye råvarepriser. Prisen på ull er veldig høy, og vi satser jo veldig mye på ullprodukter, sier Krogstad.