GÅR INTERNASJONALT: Espen Krogstad og Active Brands ansetter stadig flere i flere markeder. Sist ut var Finland. FOTO: MORTEN DAHL

GÅR INTERNASJONALT: Espen Krogstad og Active Brands ansetter stadig flere i flere markeder. Sist ut var Finland. FOTO: MORTEN DAHL

Active Brands etablerer seg internasjonalt

Active Brands har etablert eget datterselskap i Finland og jobber nå med fire av merkevarene i dette markedet. Med på laget har de fått Timo Leppisto, som var adm. dir. for en av de mer toneangivende leverandørene i landet – Patrol Oy.

Active Brands har som kjent fått nye konstellasjoner inn på eiersiden ved at FSN Capital IV har overtatt majoritetsandelen i selskapet. Adm. dir. Espen Krogstad, ser udelt positivt på de nye eierne, og tror at dette kan være med på å åpne noen nye dører mot både Europa, USA og Asia.

FSN – Frode Strand-Nielsen – ble etablert i 1999 og har kontorer i Oslo, Stockholm og København. Selskapet forvalter 20 milliarder kroner og er hovedeier i 15 selskap. Active Brands er det første sportsbransjeselskapet de går inn i som hovedeier. Krogstad sier at i forbindelse med oppkjøpet har en rekke konsulentselskaper vært inne og vurdert Active Brands fra A til Å – og de har også besøkt selskapets avdeling i Shanghai.

- Etter disse vurderingene kan vi trygt slå fast at Active Brands er et robust selskap i hele verdikjeden, sier Krogstad.

 

Størst økning utenfor Norge

- Transaksjonen hadde ikke skjedd uten den lønnsomheten vi har skapt. Omsetningen har økt kraftig de senere årene – spesielt har økningen vært stor utenfor Norge, sier Espen Krogstad. Det er krevende å holde marginene med økte kostnader i verdikjeden og hard konkurranse i alle markeder vi operer, men vi har klart å bedre lønnsomheten vår ved å øke salget og fokusere på god kosntadskontroll.

- Vi har også klart å etablere oss med akseptable marginer i de utenlandske markedene, spesielt i USA, sier Krogstad. Vi har valgt distribusjon gjennom spesialistdistribusjon, ikke de store kjedene og har posisjonert oss med relativt høye prispunkter. For å styre driften i USA har selskapet etablert et eget kontor med 10 ansatte i Denver. Økningen har da også vært størst her, og i Sverige og Finland – der man nå også har tatt over ansvaret for merkevarene selv. I Sverige er det seks ansatte som jobber med Dæhlie, Johaug, Kari Traa og Sweet Protection. Og i oktober i fjor ble det samme gjort i Finland, der det var en agent som til da hadde hatt ansvaret for merkevarene.

- Vi har etablert vårt eget kontor i nærheten av flyplassen i Helsinki, der er det fire ansatte. Med på laget har vi fått Timo Leppisto, som tidligere var daglig leder for Patrol. Dette selskapet hadde blant annet Swix, Asics og Fischer i porteføljen. Vi har nå fått med en solid bransjemann til å ta hånd om våre merkevarer i Finland, sier Krogstad.


Ingen planer om brand stores
- I Mellom-Europa har dere så langt satset på distributører. Har dere planer om å etablere datterselskaper her?

- Nei, det foreligger ikke slike planer nå, men på sikt vil vi vurdere dette. Vi jobber tett med distributørene våre i dag, og vi har en pen økning i dette markedet også, svarer Krogstad. Han kan legge til at de heller ikke har konkrete planer om å etablere egne brand stores slik en del andre leverandører i bransjen har gjort. For tiden finnes det to Kari Traa outlets i Norwegian Outlet i Vestby og i Ålgård.

Active Brands har for tiden nærmere 180 ansatte på verdensbasis, hvorav 80 sitter ved hovedkontoret på Økern i Oslo og 18 på Voss.


Tilbake
 

Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy

 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer
 
Silje Garberg Ree blir ny leder av Bergans
 
VAUDE introduserer Aqua Back Recycle: Miljøvennlige vanntette sykkelvesker for eventyrere
 
Sykkelmekanikerutdanning fra
høsten 2024