Det var onsdag ettermiddag Bergans og Aclima mottok den prestisjefylte designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA).
Da Bergans skulle utvikle en ny utgave av sekken Helium, vurderte de materialvalg nøye og veide hver komponent på laboratorievekt. Dermed kunne de bryte drømmegrensen på ett kilo for store ryggsekker.
– Merket for god design er en svært hyggelig anerkjennelse av kvaliteten og innovasjonen bak arbeidet med vår Helium-sekk. Det viser at vi har lyktes med å skille oss ut - takket være nyskapende løsninger og god design, sier Ronny Hammer, markedsdirektør i Bergans of Norway.
– Tilbakemeldingene fra vårt testteam av profesjonelle fjellførere og eventyrere er også unisont positive. Den tidligere versjonen av Helium har vært et foretrukket valg til ekspedisjoner. Målet er å ta vare på denne posisjonen og samtidig gjøre sekken tilgjengelig for en bredere brukergruppe, sier Hammer.
Ullundertøy basert på Lars Monsens erfaringer fra turer og ekspedisjoner i inn- og utland? Det får du i form av ullundertøyserien Lars Monsen - Anarjohka fra Aclima på Sundvollhovet ved Krøderen.
– Det var Lars Monsen som kom til oss med ideen om å lage en egen villmarksserie. Han mente vi var den beste samarbeidspartneren på ullbekledning. Vi vet at konkurransen innen ullundertøy er stor, og at det derfor er viktig å skille seg ut både funksjonelt og designmessig, sier Lars Eivind Johansen, salgssjef i Aclima.
Resultatene har ikke latt vente på seg. Selskapet produserte 8000 plagg før jul i fjor, og alt ble solgt. Salgstallene for 2015 var også solide: Selskapet solgte Lars Monsen - Anarjohka-produkter for cirka fem millioner kroner i løpet av fjoråret.