VANT: Aclima har vunnet Merket For God Design. Glade vinnere fra venstre: salg- og markedsansvarlig Lars Eivind Johansen, produktansvarlig Kari Høgemo, villmarking Lars Monsen og daglig leder Hans Petter Jacobsen. FOTO: ACLIMA

VANT: Aclima har vunnet Merket For God Design. Glade vinnere fra venstre: salg- og markedsansvarlig Lars Eivind Johansen, produktansvarlig Kari Høgemo, villmarking Lars Monsen og daglig leder Hans Petter Jacobsen. FOTO: ACLIMA

Aclima og Bergans vant design-priser

Bergans kom under drømmegrensen på ett kilo for store ryggsekker. Aclima utviklet ullundertøy med finesser basert på Lars Monsens erfaringer. Nå hedres de med Merket for god design.

VANT 2: Bergans vant også pris for sin nye Helium-sekk. FOTO: BERGANS
VANT 2: Bergans vant også pris for sin nye Helium-sekk. FOTO: BERGANS

Det var onsdag ettermiddag Bergans og Aclima mottok den prestisjefylte designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA).


Plass for innovasjoner innen friluft

– Bergans' ryggsekk og Aclimas ullundertøy er beviser for at det er plass for innovative funksjoner og detaljer for produkter rettet mot friluftsliv. Det viser at design kan brukes for å skape produkter som skiller seg ut i et så konkurransepreget marked som dette markedet. Produktene viser også at man ikke skal ofre det estetiske når man utvikler gode friluftsprodukter, sier Thea Mehl, prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter.

 

Bergans: Ett kilo ryggsekk

Da Bergans skulle utvikle en ny utgave av sekken Helium, vurderte de materialvalg nøye og veide hver komponent på laboratorievekt. Dermed kunne de bryte drømmegrensen på ett kilo for store ryggsekker.

 – Merket for god design er en svært hyggelig anerkjennelse av kvaliteten og innovasjonen bak arbeidet med vår Helium-sekk. Det viser at vi har lyktes med å skille oss ut - takket være nyskapende løsninger og god design, sier Ronny Hammer, markedsdirektør i Bergans of Norway.

 

– Tilbakemeldingene fra vårt testteam av profesjonelle fjellførere og eventyrere er også unisont positive. Den tidligere versjonen av Helium har vært et foretrukket valg til ekspedisjoner. Målet er å ta vare på denne posisjonen og samtidig gjøre sekken tilgjengelig for en bredere brukergruppe, sier Hammer.

 

Lars Monsens erfaringer i klesformat

Ullundertøy basert på Lars Monsens erfaringer fra turer og ekspedisjoner i inn- og utland? Det får du i form av ullundertøyserien Lars Monsen - Anarjohka fra Aclima på Sundvollhovet ved Krøderen. 

– Det var Lars Monsen som kom til oss med ideen om å lage en egen villmarksserie. Han mente vi var den beste samarbeidspartneren på ullbekledning. Vi vet at konkurransen innen ullundertøy er stor, og at det derfor er viktig å skille seg ut både funksjonelt og designmessig, sier Lars Eivind Johansen, salgssjef i Aclima.

 

Røff karakter


De utviklet et særpreget design som understreker merinoullundertøyets røffe karakter og som gjør at klærne skiller seg ut i butikkhyllene. I tillegg har de tilført plaggene smarte detaljer basert på Monsens egne villmarkserfaringer, for eksempel integrerte lommer til batterier, ekstra ullag på utsatte steder og hemper for tørkehenging i telt.

Resultatene har ikke latt vente på seg. Selskapet produserte 8000 plagg før jul i fjor, og alt ble solgt. Salgstallene for 2015 var også solide: Selskapet solgte Lars Monsen - Anarjohka-produkter for cirka fem millioner kroner i løpet av fjoråret.

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer