ØKNING: Kjedenes omsetning ut av butikk økte med 10 prosent tredje kvartal. FOTO. MORTEN DAHL

ØKNING: Kjedenes omsetning ut av butikk økte med 10 prosent tredje kvartal. FOTO. MORTEN DAHL

10 % økning i tredje kvartal

Nordmenns appetitt for sportsutstyr ser ikke ut til å avta. I tredje kvartal økte salget i sportsbransjen med 10 prosent sammenliknet med tilsvarende kvartal i fjor.

– Så langt i 2014 har det totale salget økt med 5 prosent sammenliknet med 2013, til tross for en liten nedgang i første kvartal. Andre kvartal var også bra, men 10 prosent økning i tredje kvartal er enestående, sier Bård Kristiansen, administrerende direktør i Sportsbransjen AS.

 

Nordmenn har sykkeldilla

Det er en rekke varianter sportsutstyr som bidrar til å løfte tallene. Nordmenns nye favoritt er el-sykler og bransjen har ikke nok sykler til å svare på etterspørselen.  

– Salget av el-sykler er skyhøyt, og ville vært enda høyere dersom det var flere sykler tilgjengelig. Salget av vanlige sykler øker også i forhold til fjoråret, så det er tydelig at interessen for sykling fortsatt er sterk, sier Kristiansen.

Nordmenn har også for alvor gjenoppdaget løping – en trend som ser ut til å stå seg over tid.  Både løpesko og løpebekledning øker. Samtidig ser man en stor interesse rundt organiserte løp og tror dette er en trend som ikke gir seg med det første.

 

Friluftsliv

Og nettopp friluft ser ut til å bli viktigere for nordmenn.

– Friluftsegmentet vokser også voldsomt. Det er status å bli ansett som et «friluftsmenneske», og da trengs telt, fjellsko, sovepose og så videre. Nordmenn har alltid vært glad i å ferdes ute, men det ser ut som enda flere har oppdaget friluftslivets gleder det siste året, sier Kristiansen.

Han tror en generell trend blant nordmenn er et ønske om å trene mer effektivt i en travel hverdag.

– Det ser vi også ved at salg av treningsutstyr til hjemmet øker. Jeg tror flere ønsker å kunne ta en rask økt akkurat når det passer, sier Kristiansen.

Bransjen kan også rapporter om økt salg av fotballutstyr, som et resultat av årets VM i Brasil.

 

Tror på rekordår

Sportsbransjen går nå inn i sin viktigste sesong, og Kristiansen har tro på at 2014 blir nok et rekordår. 

– Julen er alltid viktig for oss. Vi satser på at snøen er like rundt hjørnet, og håper og tror at mange har sportsutstyr på årets ønskeliste. Da ligger alt til rette for at 2014 blir et bra år for bransjen, sier Kristiansen. 

 

Tilbake
 

Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy

 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer
 
Silje Garberg Ree blir ny leder av Bergans
 
VAUDE introduserer Aqua Back Recycle: Miljøvennlige vanntette sykkelvesker for eventyrere
 
Sykkelmekanikerutdanning fra
høsten 2024